Matrix je jako mnoho dalších akcí šifrovací hra. To znamená, že účastníci v maximálně pětičlenných týmech chodí po městě, nacházejí různě zašifrované zprávy a jejich řešení je odkáže na další stanoviště. Od ostatních šifrovaček se Matrix liší tím, že často ve svém průběhu vyžaduje rozdělení hráčů a paralelní postup. Druhá odlišnost spočívá v tom, že každý ročník je motivován nějakým známým popkulturním elementem (film, kniha,…).

Minulé ročníky

Matrix (2005)

Šifrovačka si v prvním ročníku vypůjčila název od filmové trilogie sourozenců Wachowských, Matrixu. Napoprvé hru, která startovala na MFF UK, procházela centrem Prahy a přes Dejvice prošla do Divoké Šárky, nikdo nedokončil.

http://matrix.sifrovacky.cz/2005/

Matrix Reloaded (2006)

I podle názvu je znát, že v motivaci podle stejnojmenného filmu hra pokračovala i v druhém ročníku. Tentokrát bylo už několik týmů úspěšných. V čele s Prahorami se ze Stromovky přes krčská sídliště dostali do cíle v Chuchli.

http://matrix.sifrovacky.cz/2006/

Matrix: The Cube (2007)

Ačkoliv linka příběhu boje proti strojům v Matrixu zůstala zachována, organizátoři tentokrát do herního systému přidali prvky z filmu Kostka, které přinesly časově proměnná stanoviště. Startovalo se v parku Sacre Coeur a přes centrum a Vyšehrad nakonec týmy dorazily do Hostivaře. Do cíle došly dva týmy, z nichž první obhájil vítězství.

http://matrix.sifrovacky.cz/2007/

Matrix Revolutions (2008)

Se jménem posledního filmu z trilogie v Matrixu skončila i filmová motivace. Týmy se naposledy zapojily do odboje proti strojům a po širším centru Prahy je čekala zážitková lineární větev ukončená v jednom z pražských bunkrů, kde tým Prahory završil matrixový hattrick.

http://matrix.sifrovacky.cz/2008/

Expedice Matrix 2010

Po roční odmlce, kdy se podstatně obměnil organizátorský tým, už zůstalo jméno Matrix jen vzpomínkou na první ročníky a tentokrát se celá hra odehrávala v tématu českého sci-fi seriálu Návštěvníci. Od startu před strahovskými kolejemi se účastníci rozprchli po Praze a sešli se na Barrandově, odkud je hra poslala do Černošic. Uspěšných týmů tentokrát bylo celých sedm, vítěznou linii Prahor přerušil tým poTrati.

http://matrix.sifrovacky.cz/2010/

Matrix: The Game (2011)

Další ročník pro hráče začal netradičně — už registrací, přesně podle příběhu z filmu The Game. Účastníci se vžili do role znuděných podnikatelů, kteří neví, co s životem. Hra, kterou i vítěz musel “vzdát”, procházela opět centrem Prahy a z chodovského sídliště se přes Běchovice stočila na Černý Most. Až do cíle dorazilo pět týmů, v čele s Chlýftýmem.

http://matrix.sifrovacky.cz/2011/

Matrix: Indiana Jones (2012)

Na téma tohoto Matrixu se těšilo už mnoho hráčů, protože tentokrát jím byly příběhy Indiana Jonese. Ve stopách největšího archeologa týmy, které poprvé v historii hry mohly paralelní část úplně přeskočit, vyrazily z Kunratického lesa do Davle, kam jako první dorazil tým organizátorů brněnské šifrovačky TMOU.

http://matrix.sifrovacky.cz/2012/

Matrix: Fort Boyard (2013)

Po tendenci, kterou naznačily ročníky 2010 a 2011, bylo před Matrixem motivovaným francouzskou televizní soutěží Pevnost Boyard možné luštit mnoho doplňkových úkolů, a tak si ve hře, kterou tvořilo nebývale velké množství stanovišť rozptýlených po celé Praze, i trochu předem přilepšit. Tento ročník také přinesl nový prvek — předem prozrazenou polohu cíle, kde se k ránu uskutečnil přímý souboj prvních šesti týmů, ze kterého vyšla vítězně Fosse humide.

http://matrix.sifrovacky.cz/2013/

Matrix: Hvězdná brána (2014)

S dalším pokračováním se Matrix vrátil do světa sci-fi, když si organizátoři za vzor vzali americký seriál Hvězdná brána. Po startu v okolí retenční nádrže s příznačným názvem Asuán následovaly tři úrovně paralelní části, po níž týmy prošly branou do šifrovacího kolečka v centru Prahy a následně i závěrečného lineárního stupně hry. Ten bohužel ale zastavil i nejlepší tým hry, ROFLCOPTER!, těsně před cílem.

http://matrix.sifrovacky.cz/2014/

Matrix 1984 (2015)

Ročník s tématem Orwellovy knihy 1984 zavedl hráče z Prahy 6, Holešovic a centra přes Matematicko-fyzikální fakultu UK do Bohnic a okolí. Týmy pod dohledem Velkého Bratra luštily 5 paralelních větví (z toho jednu skrytou) a jednu lineární — šifry tentokrát byly vidění i na reklamních panelech v metru a Lennonově zdi. Do cíle na Ládví došlo rekordních 13 družstev vedených Tučňákem s tučňákem.

http://matrix.sifrovacky.cz/2015/

Matrix: Azkaban (2016)

V roce 2016 byli účastníci Matrixu vrženi pod různými záminkami do kouzelnického vězení Azkaban (v Praze na ostrově Štvanice), odkud se jim časem podařilo uprchnout do lineární části po pražském centru. Po získání kouzelné hůlky na Jindřišské věži se hra přesunula do Strašnic a Malešic, kde v paralelní části netradičně umístěné na konec hry bylo potřeba odemknout tři magické portály a porazit zlou čarodějku, která všechny ostatní kouzelníky připravila o magické schopnosti. Celou hru dokončilo 10 týmů, první, kterému se to podařilo, byl ROFLCOPTER!.

http://matrix.sifrovacky.cz/2016/

Matrix: Čtyřlístek (2017)

Na jaře 2017 hrou provázel Čtyřlístek ze stejnojmenného českého komiksu. Poté, co se hráči proluštili skrz bludiště na Letné, v Dejvicích a okolí, čekal je přesun na Letňany, kde je rozcestník v podobě památníku prvního rozhlasového vysílání v Československu poslal do čtyř obousměrných cyklů. Na Proseku, Letňanech, ve Kbelích a Hloubětíně byly připraveny nejen šifry, ale i několik tradičních aktivit. Bylo potřeba posbírat dvanáct částí výstupní šifry, která byla branou do krátké lineární části zakončené v sokolovně na Palmovce. Celou hru týmy sledovaly protivníka Čtyřlístku, Kazimíra Zádrhela, který na startu Čtyřlístku ukradl dešifrovacího robota a procházel hrou jak horký nůž máslem. Jak to ale s Myšpulínovými vynálezy bývá, v cíli robot narazil na svou slabinu a předběhl jej vítěz a jediný tým, který dokončil hru – Bazinga.

http://matrix.sifrovacky.cz/2017/

Matrix: Šifrovačky (2018)

Třináctý ročník šifrovací hry Matrix se nesl v duchu šifrovacích her. Hráči měli možnost projít celkem šest šifrovaček a připomenout si jejich typické herní prvky. Na Bedně tak hráči využili pro luštění některých šifer hlavolam, na Kruté (zá)krůtě zase Krutý artefakt. Oddychli si na jednodušších Plších, potkali houby na Po trati, na Svíčkách museli projít Turniketem a nechybělo ani bludiště s myší a sýrem na TMOU!. Při průchodu nezvykle rozsáhlou herní oblastí, která sahala od Roztok přes Holešovice a Smíchov až po Stodůlky, získávaly týmy informace umožňující rekonstruovat QR kód, jehož přečtení vyvedlo hráče z Matrixu do reálného světa. Toto se nepodařilo žádnému týmu – všech šest šifrovacích her však prošel (a nejvíce se přiblížil k východu z Matrixu) tým Bazinga.

http://matrix.sifrovacky.cz/2018/

Matrix: Kytice (2019)

Čtrnáctý ročník šifrovací hry Matrix se inspiroval Kyticí Karla Jaromíra Erbena. Hráče provázel hrou gamebook. Po startu u dostihového závodiště v Chuchli a krátké lineární části přešli hráči Branický most a dostali se do chaotické části v Modřanech a okolí. Zde na ně čekalo cca 20 šifer a 12 aktivit, hráči museli poslouchat vrkání holoubka, nechat se oběsit na šibenici či poslouchat řvoucí dítě. Po sesbírání útržků vytržené stránky z konců balad mohli hráči pokračovat do lineární části. Do ní se jak oediný dostal tým ROFLCOPTER! devět minut před koncem hry. Cíl se nacházel v Sokole Vyšehrad.

http://matrix.sifrovacky.cz/2019/

Matrix: Nepropadejte panice! (2021)

Patnáctý ročník se konal v netradičním prázdnínovém termínu, po více než roční pauze. Hrou provázel Stopařův průvodce po galaxiii. Po startu v Centrálnim parku na Pankráci sbírali hráči nepravděpodost luštěním 12 šifer v okolí. Po krátkém intermezzu s Vogony na Vyšehradě vyrazili přes Nuselské údolí na průzkum Galaxií. Za luštění šifer a plnění aktivit šlo získat piva potřebná pro přelet mezi galaxiemi. Hráči si vyslechli vogonskou poezii i ochutnali pangalaktický megacloumák. Po vyplnění informace z každé galaxie prošli za dohledu myší tunelem pod Vítkovem do krátké lineární části. Do cíle ve skautské klubovně s ovečkami jako jediný dorazil tým Přizdi a Rofli jsou ve při, další čtyři týmy skončily na poslední šifře. Otázka zní Kolik vůdčích whisky zaplatí nájem?

http://matrix.sifrovacky.cz/2021/

Matrix: Záhada hlavolamu (2022)

Šestnáctý ročník se inspiroval příběhy Rychlých šípů. Z minulého roku si zachoval letní termín, tentokrát červnový. Při startovní aktivitě ve Stromovce si hráči vyměňovali listy TAM-TAM. Následně hledali členy Rychlých šípů okolo Letné, v Bubenči, Dejvicích a Holešovicích. Po splnění aktivit inspirovaných charakteristikami členů klubu Rychlých šípů na Letenské pláni hráči pokračovali do Stínadel na Staré Město. Po 4 výpravách do Stínadel se hráči za pomocí tajného symbolu dostávají do Vontské svatyně u Staroměstského náměstí a rozluští tajemný nápis uveřejněný v listech TAM-TAM. Hry jako první dokončil klub Haha Bimbi v čase 6.05. Cílovou aktivitu splnily ještě kluby Placeholder, ROFLCOPTER! a těsně před koncem hry Corn Flakes.

http://matrix.sifrovacky.cz/2022/