Ahoj, mám ještě jeden dotaz: jak to vypadá s org reportáží? (mám pocit že už ji píšete déle než toho šejkspíra :D )
To bude ten hřebíček na hlavičku. Ona ta nevole k posledním informacím je hlavně důsledkem toho, že je neblahým zvykem je vydávat tak strašně pozdě. 14 dnů dopředu je naprostý luxus. Jako zcela komfortní by mi přišlo zveřejnění do konce předchozího pracovního týdne. Takže tak 8-9 dnů.
Souhlasím s tím, že by místo startu mohlo být zveřejněné dříve. Sice tentokrát taky hrozilo, že ho budeme posouvat, poměrně pozdě jsme kontrolovali, kdy hraje Sparta (naštěstí až o den později, zato s Plzní). Nemyslím, že by byl problém ho změnit i docela pozdě, v posledních informacích nebo na webu nebo mailem. Jen možná bude někdo frflat, že už si koupil lístek. O něco víc mě překvapilo, když jsem zjistil, že máme dávno ukotvený čas startu. S tím bych možná chtěl hýbat docela pozdě - podle toho jak vypadá finalní verze hry, hodinku přidat nebo ubrat podle odhadu průchodu. Ale ten na Matrixu rok co rok selhává, tak je to docela jedno. A takové počasí s tím stejně dokáže zamávat daleko víc. Třeba se příští rok dočkáš a prozradíme start třeba … 14 dnů dopředu?
Zkusím pomoci se zmapováním toho, jak fungovalo chování ve čtyřlístku. Co vím, myslím, že to nebyla jen naše situace. Pochodové cvičení nastane hned na začátku a to celkem logicky. Rozložení vstupní osmičky je ve vztahu k neprůchodnosti terénu takové, že vede k řetězu vyzvedávání a neluštění, protože na další místa k vyzvedávání není rozumně možné dostat nikoho jiného, než toho, kdo s tím vyzvedáváním začal. Tím pádem dříve než začne nějaké luštění se už týmy pravděpodobně nacházejí na nějakém náhodném a potenciálně nevýhodném místě a nikoli tam, odkud by to měli na další stanoviště blízko. No a další netradiční chování hry bylo podle mne důsledkem (kromě šifer samotných, to se těžko odhaduje) hlavně rozsahu herního prostoru. Prostě nejbližší jiná operační jednotka byla obyčejně vždy dost blízko na to, aby se, pokud nedostala rychlý nápad, vydala spojit s druhou, aby se daly lépe sdílet zadání i nápady. Zároveň ale ne dost blízko na to, aby to nebylo pochodové cvičení. A umocněno je to pochopitelně tím, že se pohybujeme v prostoru, kde je velmi obtížné si přesun načasovat na přejezd, protože nabídka spojů je v herním prostoru prostě zoufalá. Takže se pochoduje a pochoduje. Logistika více operačních jednotek funguje dobře tehdy, kdy je jedna v Letňanech (3) a druhá v Nuslích (2). Když ta v Nuslích vyřeší šifru, která odkazuje do Holešovic, dá vědět jednotce v Letňanech, aby poslala spojku do Holešovic, až jí něco pojede. Ta tam jede, až jí to jede, do té doby luští. Mezitím vyluští šifru jednotka v Letňanech, ta odkazuje na Žižkov, tak tam převelí celou nuselskou jednotku. Když spojka v Holešovicích vyzvedne zadání, domluví se s žižkovskou jednotkou, že se potkají v Libni. Takto to funguje. Když je jednotka v Letňanech (3) a jedna ve Kbelích (2), tak se pochoduje, protože i to čekání na ten zoufalý busík je nekonečné.
Dárek jsem slíbil za smysluplný důvod. O tom, jak moc splňuje požadovaný přívlastek, ještě pouvažuju. Proč nad tím váhám? Z pohledu organizátora: Měnit informace možná je trochu blbé, ale zase kolikrát v dějinách se to stane? (Pokud je to blbé dvojnásobně, tak mi z toho matematicky vychází, že pokud se to stane méně než jednou za dvě hry, tak je to dobrý důvod poslat tradici k šípku.) My třeba když děláme nějakou neplánovanou změnu, tak to řešíme pomocí e-mailu a to zcela bez obav z toho, že by to někdo nevzal na vědomí. Z pohledu hráče: Na to, abych měl rozumně dlouhý text pro uvedené účely, může klidně obsahovat jiné informace než ty, podle nichž si hráči organizují předstartovní život. Klidně i jenom zopakovaný výtah nejdůležitějšího. Nebo něco, co skrývá drobnou pomoc se šiframi.
Síba za to ve své reportáži slíbil dárek, takže se pokusím shrnout svoje důvody, proč udržovat tradici posledních informací před hrou:
Z pohledu organizátora: přišlo by mi fajn dávat informace lidem dřív, ale přijde mi dvojnásobně blbé, když se pak něco z uvedeného mění. Protože zajistit, aby se o změně všichni dozvěděli a vzali ji na vědomí, je myslím v zásadě nemožné. A ty změny, ať už rozhodnutí o zařazení úlohy vyžadující speciální položku ve vybavení, nebo i ohledně toho místa startu, se holt dějí. Třeba na Matrixu Hvězdné bráně to stálo docela dost práce a nervů, abychom nemuseli přesouvat start pár dní před hrou kvůli jednomu městskému úředníkovi, co potřeboval být důležitý.
Z pohledu hráče: poslední informace mi přijdou skvělé. Mám rozumně dlouhý text, který můžu vzít a poslat spoluhráčům. Tím jim jednak připomenu, že za pár dní je hra, jednak je tam výtah těch nejdůležitějších věcí a je šance, že si to přečtou. Kdyby to bylo schované někde v pravidlech / dalších sekcích na webu, šance dost klesá.
Myš-Pů-Líne:
Můj názor je, že luštění z tabletů a mobilů je realita a aktuálně na to některé týmy mají vybavení a některé ne. Při elektronickém zadání ty nůžky nebudou tak ostré.
My jsme se na začátku rozdělili na (špatné!) dvě části, při prvním kole každá skupina vyluštila jednu šifru, takže z toho bylo 1-1-1-2. Pak většinou šifry na jednom místě a vyjíždění pro zadání. Možná hodně souvisí s prvním bodem.
Bobíkem myslím přesně to. Tedy přesněji to, že následné místo nebylo blízko aktivity, ale blízko odhadovaného dalšího postupu a ještě relativně daleko MHD. Osobně jsem zastáncem to dávat blízko tomu, kde tým je než tomu kam by pak měl jít. Třeba my jsme po naběhnutí si s aktivitou, kam vyrazil s Proseka celý tým (poslední pásek) jsme tam nechtěli riskovat běžet všichni a radši vyslali běžce a dali si sraz u metra. To je jen taková prkotina ;)
Opomenul jsem pochválit skvělou inovaci s oboustranou šifrou, kdy u jedné tuším výsledek. Super po letech takhle narušit ustálené přístupy k luštění.
Vlastní stránku nemáme, ale reportáž jsme napsali. Máte-li o ní zájem, kam jí mám poslat? :-)
I já se přidávám k díkům. Poprvé jsme se odvážili vyrazit na Matrix. Ač jsme studovali předchozí ročníky, neuměli jsme si tak úplně představit, do čeho jdeme. Žádnou šifrovačku tohoto levelu jsme nikdy nešli, zkušenosti s dělením týmu nulové. Naše ambice byly tomu úměrné. V týmu jednoho člena, který šel dvě šifrovačky a dva úplné nováčky. Nebyli jsme pod žádným tlakem a šli si to prostě užít a snažit se přežít, co možná nejdéle. Uteklo to strašně rychle, a najednou bylo poledne. K jednotlivým šifrám jsem tu a tam nějaký komentář napsala. Smekám před orgy. Ani si nechci představit, kolik času, práce a energie za tím vším je. Ještě jednou velké díky. A pro nás jako velká třešeň na dortu bylo naprosto nečekané 25. místo. Bude hodně těžké to překonat. DÍKY!!!!
Dík za zpětnou vazbu. Pár komentářů níž:
Po týdnu odstupu to za sebe zkusím nějak v bodech shrnout.
Co se mi líbilo:
šifry! Obzvlášť při tomhle množství. Klobouček.
Bazinga! Obzvlášť při tomhle množství. Klobouček.
Co mi chybělo:
zadání jako pdf v systému po načtení kódu. Když čtu, kolik týmů fotí zadání a dává si ho na web, tak se mi to loni velmi líbilo.
poslední dva roky jsem si zvykl na příběhovost. Byla radost ty texty číst a hrát si na to. Letos jsem měl pocit, že čtyřlístek tam je jen tvarem druhé fáze. Rozumím, že to stojí spoustu energie. Zároveň mám potřebu napsat, že jsou tací z nás, kteří to oceňují a líbí se jim to.
kompaktnější herní prostor. Jasně, máme mít lepší strategii. Nebo aspoň nějakou, že.
teplo.
Co se nevešlo:
byli jsme na Opatově (špatně pochopené instrukce o východu).
památník jsme vyluštili asi za 10 minut otevřením mapy. Byl jsem skeptický, zbytek týmu mne přesvědčil, že čáry v mapě a jasné určení míst to jistí.
spíš jsme jezdili a chodili tam a zpátky než luštili. Když jsme se donutili luštit, padala šifra za šifrou.
z pohledu našeho, již tradičního nedojití, to vlastně letos bylo ještě daleko. Umíme nedojít mnohem těsněji :)
odsunuté vydávání šifer u Bobíka pořád považuju za klukovinu ;)
Sečteno díky moc, za tu cestu do Práglu to stálo.
Tajemství to není, dodavatele uvádíme v poděkování. Mapy máme od Žaketu (http://www.zaket.cz/?page=mapy). Zádrhel s nimi domlouval spoustu věcí - přidání vlastních bodů, doplnění cest okolo letiště apod.
Kde jste si letos a loni nechávali dělat mapy? Je to pěkný kompromis mezi oficiální a vlastní mapou. Nějaké tipy na schopného vydavatele, který nemá problém snížit kótu o pár metrů nebo přidat k mostu neoficiální jméno, by se leckterým organizátorům mohly hodit. Pokud to teda není tajemství :-)
Na Matrix se každý rok těším a letos jsem se těšil snad nejvíc. A zklamaný jsem rozhodně nebyl! Řada pěkných šifer, netradiční prostředí mezi sysly a vtipné album, které zvyšovalo napětí před akcí, zkrátka vše, co má skvělá šifrovačka mít.
K jednotlivým šifrám jsem se už vyjádřil, tak jen dodám, že oproti posledním 3 rokům byl letos Matrix trochu komornější a bez pompézních aktivit, což mu ale nijak neubralo na šifrovací kráse a máte můj hluboký obdiv, že jste opět uspořádali naprosto super šifrovačku.
A pokud by měl někdo zájem přečíst si unikátní zážitky týmu, který byl naprosto přesvědčený (a z dobrých důvodů!), že hvězda vede do lineární části, tak má tu možnost! Reportáž: http://bit.ly/2oQ8gb5
To je snad první reportáž od béčka, kterou jsem četl. Díky za ni i za ty ostatní!
Přidávám reportáž z pohledu B-týmáka:
https://docs.google.com/document/d/1ncoa5_b9aNRbLPz_bZWmpN-Ef11HKSiRXpYkpj4R648/edit?usp=sharing
Děkujeme :-) ještě poprosím přidat odkaz na reportáž do profilu týmu, ať se zobrazí i v reportážích.
ještě jednou díky a tady je reportáž: https://docs.google.com/document/d/1nalUWyeG-ZPhz3JvCJ3AvRA2ctb5k7wyQ_zMl1BcnoU/edit?usp=sharing (komentáře povoleny :D )
Děkujeme organizátorům za skvělou hru a posíláme reportáž! https://docs.google.com/document/d/1vbGQ7cdeWPyauoP87Ad3sGA_8C-H4qtXc6UbqkIFb9w/edit?usp=sharing
Chtěl bych poděkovat orgům za hru. Letošní Matrix se mi velmi líbil -- navzdory našemu víceméně nepochopení schémat nelineárních částí (ve zpětném pohledu pěkných) a trestání týmu týmem nesmyslným oddalováním nápověd, kvůli čemuž jsme z něj neviděli víc. Šifry byly zvrácené tak akorát, vítr se vesele proháněl po pustých pláních, části týmu se navzájem zmateně navigovaly po Praze a všude se ukázal nějaký zádrhel -- co víc si přát.
Keď už opravujete tak ešte náš čas vyzdvihnutia posledného prúžku je 10:25. Ten o jedenástej je 5 hodín spoždený z čichací. Chápem ak to neopravíte, naša blbosť, že sme na iné kódy prišli neskoro :-)
Tak jestli je budete chtít opravovat, tak hlásím, že my jsme měli vyzvednutých proužků 10.
Doplnil jsem do výsledků počet vyzvednutých stanovišť / proužků. Uvedený čas je čas vyzvednutí posledního stanoviště / proužku.
To se ovšem očekává i bez této nápovědy. Ví vůbec autor, co vyjde, když se oněch 9 slov na zeleném podkladu namapuje na slovo o 9 pismenech co je na zelených dveřích do Myšpulínova pokoje, a přečtou se písmena zdůrazněná (em) tagem? Jistěže neví. Kdyby ano, nemusel bych nosit ty zelený plavky.
Musím říct, že v plánu bylo původně i 0 nápověd. Doufali jsme, že právě týmům, kteří budou mít s luštěním některých šifer problém to může pomoci.
Aha, tak nevím, proč mi dva týmy nezávisle na sobě řekly, že měly začít sudoku (možná řekly, že začínaly sudoku a prostě jsme si to přebrali jinak?), holt jsem se asi blbě zeptal :D Tedy hlavní výtku beru zpět, ale počet nápověd založený na uběhlém času soutěže mi pořád připadá trochu nešťastný.
Tomáši, žádná cesta nebyla jen "vaše", všechny týmy dostaly stejnou kombinaci barev. Všichni měli stejné podmínky pro to se rozhodnout, jestli zdánlivě neužitečnou šifru luštit, nebo ne. Vyluštit sudoku by vám pomohlo jako jakémukoliv jinému týmu -- posunulo by vás na stanoviště, odkud jste znova mohli začít sledovat správně barevnou cestu.
Myslím začátek druhé části. Co jsem po soutěži mluvil s jinými týmy, tak někteří prý sudoku začínali.
Trochu nás mrzí nevyváženost začátku pro jednotlivé týmy - ze zadání nebylo vůbec jasné, že vyřešení šifry mimo naší posloupnost bílá/černá nám bude k něčemu jinému, než že nás dovede někam, kam nebudeme potřebovat jít nebo že tam najdeme s nemalou pravděpodobností zbytečné šifry (pro nás), takže jsme 90% snahy obětovali prvním dvěma šifrám na naší cestě. Mít začátek Obrázky (to jsme mohli dát, ale byla to jedna z těžších) + Darmok (zabitá) ve spojení s nedomyšleným pravidlem "1. nápověda po 3 hodinách, 2. po šesti" pro nás tak bylo mnohonásobně horší, než kdybychom měli lehčí start (tak 3/4 týmů chodících kolem nás zatáčelo směr Sudoku) - během řešení a cestování by nám ty limity postupně uběhly a nápovědy bychom měli už zhruba po 1,5 hodinách od zisku šifry, tj. byla by to minimálně 2x menší penalizace (smysluplnost řešení zbylých šifer nám byla jasná po 2. šifře, kdy jsme dostali Tajné písmo podruhé, tj. čas věnovaný řešení ostatních šifer efektivně časovou ztrátu ještě zmenší).
Nu, stop hateování :D. Krom toho výše jsme si šifrovačku fakt užili, až na Darmok se nám líbily snad všechny šifry (mě i bruteforce Čísla :-)). Jen by systém nemusel počítat na vteřiny, kód fernet jsme odeslali 12:00 a už nás to poslalo do háje (proč to jen muselo být tak daleko od sochy? :D).
Nápověda z letáku byla k několika šifrám, kde jsme do začátku textu zašifrovali "milí účastníci" nebo "další stanoviště".
Na prvním místě děkujeme za fajn strávenou noc :-). Líbila se mi úvodní aktivita, šifra s kypřícím práškem (nejdřív jsme ji posypali práškem nasucho a lámali se smíchy co je to za blbost, nakonec se nám to podařilo podle návodu a skutečně to fungovalo :-) ). Neprošifrovali jsme se k žádným aktivitám, což nás dost mrzelo, na Matrixu jsme byli zvyklí, že si aktivity užijí i looserovští týmu, co většinou končí krátce po začátku druhé části. Šifru u památníku jsme vyluštili rychle, vyzvedli všech 8 šifer a už se nehli. Některé šifry jsme dát měli (a stydíme se), ale teda ta morseovka zjednodušená na 1234 - to je podobnej úlet jako loňská brokovnice. Na webu fakt nebyly žádný šifry a bonusy kromě letáku? A ta nápověda z letáku byla k čemu? :-)
Moc díky organizátorům za vypečenou hru, kypřícím práškem pokypřenou. A taky štěstíčku, že si letos vybralo náš tým. Přidáváme reportáž:
@Danka Budeme. Domyslíme si vyzvednutí proužků - týmy, které na aktivitu dorazily, ji i vyluštily. Možná dám na stránku týmu i formulář pro vyplnění šifer, které tým vyluštil, ale nejsem si jistý, jestli to stihnu dost rychle na to, aby ho týmy vyplnily.
@Danka @Honza Sledovali jsme počet proužků a docela překvapilo, když najednou v lineárce naskočily dva týmy, které se vzaly kdovíodkud. :)
Vdaka za hru! Pomyselna subjektivna latka nastavena z minuleho roku bola strasne vysoka, takze prekonat ju bolo nemozme ale aj ak sme si to uzili :)
A mam otazku. Budete nejako riesit tych idiotov (ako my) co nezadali kod po splneni aktivity? Uderka poslana na Myspulina boli aktivitovi novici a tak o tejto veci nevedeli a neboli upozorneni. Podla statku sa toto stalo viacerym timom (neverim, ze ludia, co prisli o piatej na cuchanie to nevycuchali...).
Tipuji si, že první číslo je počet nápověd v 2x fázi. A čas je zřejmě čas posledního vyzvednutého stanoviště v UTC místo SELČ. (A jinak také děkuji orgům za pěknou hru.)
Ahoj, moc díky za hru, užili jsme si ji :) budou ještě nějaké podrobněji popsané výsledky? moc nechápu co jsou ta čísla kromě pořadí, tedy co máme třikrát a co nám trvalo 9:32 :D
Ha! Právě naběhla diskuze. Tak toho využiju, abych jako první PODĚKOVAL za výbornou hru plnou nápaditých šifer a hezky zakomponovaného tématu. Obtížnost byla podle mě spíš na lineárku, ale co už, byla pro všechny stejná. Pár drobných poznámek bude k jednotlivým tématům, ale hlavní je, že DĚKUJEM za dobrou zábavu!!
Dá se nějak začít znovu s testem smsinfa? Na všechno mi to píše, že už jsem to zadal, a rád bych ještě něco otestoval...
Lámu si hlavu nad tím, jak máme kontaktovat organizátory, dochází-li šifry. Přehlédl jsem někde něco, nebo to chcete skutečně poslat mailem?
Zveřejnili jsme poslední informace před hrou.
Sedime v restauraci Ctyrlistek. Nemohli bychom dostat driv Posledni informace pred hrou?
Registrace byla uzavřena, pokud se přesto chcete soutěže zúčastnit, kontaktujte organizátory na emailu matrix@velkyvuz.cz :-)
Ahoj, už máte uzavřenou registraci? Máte plno, nebo je to jenom technická závada? Nejde nám registrace :). Díky za odpověď :)
Tak to vypadá, že zdechl skript vysávající fio banku :) Každopádně zelená je lepší než černá. :) Díky
Myšlenka byla, že to zeleně označí týmy, které mají zaplaceno, ale dnes jsme zjistili, že se to řídí podle jiného, dosud neznámého klíče. Jestli ho už někdo vyluštil, napište :-)
Ahoj. V seznamu týmů jsou některé zelené. Nikde jsem nenašel klíč, podle kterého se týmy zelenají, ani informaci, zda je důležité být zelený. Zaplaceno máme. Můžete to prosím někdo objasnit? Díky.
Řešení bysme chtěli! Proto sháníme 5. člena do týmu. Jsme vesměs nadšení začátečníci (až na jednoho matadora), chystáme se jít víceméně na pohodu, ale kdyby se našel hecíř, možná někoho zmámí. Kdyžtak mi pište na zuzu tečka qmail zavináč gmail atd :)
Zadání je řešení!
Ahoj, slo by, prosim, opravit prihlaseni do db u starsich Matrixu? Diky...
https://matrix.velkyvuz.cz/2008/list.php https://matrix.velkyvuz.cz/2010/tymy https://matrix.velkyvuz.cz/2011/tymy
Ahoj, dvě zbloudilé duše s HI = 25 hledají progresivní, dynamický a hlavně dobře naladěný tým. Nedělá nám problém dojít do cíle, ale i vzdát ve 4 ráno. Nabídky prosím mailem na petrvarro zavinac seznam tecka cz.
Ahojte,
rad by som sa pridal do nejakeho tymu na tohtorocny Matrix, moj tradicny tym (voy-a-ger) ma plno a organizovat vlastny bohuzial nemam cas. Moj herny index je odhadom 60-70, vacsinou z velkych hier v poslednej dekade a mam vysoku resistenciu proti vzdavaniu hry.
V pripade, ze niekoho zhanate prosim piste na rastislav tecka mirek zavinac gmail tecka com. Diskusiu tu asi sledovat nebudem. Dakujem.
Přidal jsem do stylů minimální výšku, už to poskakuje jen o pár pixelů.
Edit: A zase ji odebral, má to nepříjemné vedlejší efekty.
Herní mapy se budou dát pravděpodobně nahradit komerčně dostupnou variantou. Ale stále budou něco matrixího.
Ahoj, v rámci konfigurace startovného bych se chtěl zeptat, co přesně znamená "sada herních map". Je to něco běžně komerčně dostupného (těch asi víc nepotřebujeme, máme dost vlastních), nebo je to něco speciálního Matrixího (to bychom si určitě přikoupili, minimálně na památku)?
To já bych se ještě přimlouval za to, aby ty obrázky byly uvedeny s atributy velikosti, ať ta stránka při načítání tak příšerně neposkakuje.
Šotek se vloudil, náprava je na cestě. Počkáš-li chvíli, prolezu logy a napravím to hromadně, jsi-li netrpělivý, můžeš si to už změnit sám.
Čau, chtěl jsem si jako správný Koumes nakonfigurovat startovné, ale když si zvolím 3x mapu a 0x zbytek, stejně mi web nutí reflexní pásky a šifroblok. Pásků a šifrobloků mám ale plnou skříň, žádné další nechci! Chyba techniky nebo moje (třeba že nečtu nebo tak)?
Shakespeare byl přepsán, organizátorská reportáž je již k vidění.