Moc díky za hru a krásné šifry!
Vím, že toho tady zaznělo už hodně, ale stejně bych měl doplňující dotaz ke gamebooku. Jaký měl být rozdíl mezi "pozorným poctivým čtenářem" a "pozorným nepoctivým čtenářem"? Předpokládám, že ten "poctivý" si měl číst výhradně a jen úseky, na které obdržel odkaz ze zadání šifer a úkolů včetně následujících odkazů. Ten "nepoctivý" si četl všechno a klidně si po povolené jedničce přečetl například hned druhý odstavec (pochybuji, že existuje tým, který to neudělal). Pokud je to tak, pak by ale prakticky odpadla výhoda předčasného vyzvednutí gamebooku pro letákové luštitele. Bylo-li cílem složitého schématu hry jen ukrytí nápověd nebo zamlžení pozice ve hře, pak je to podle mého názoru trochu škoda.
My jsme například všech 21 nápověd ve třech různých baladách našli celkem rychle (šlo jen o tři stejné mutace) a hledali rozumný "poctivý" způsob, jak se k nim dostat. Taky jsme v době trudomyslnosti dumali nad schématem hry a křížením jednotlivých balad. Kdybychom věděli, že opravdu nemá smysl zkoumat odkazy mimo ty navštívené, asi bychom jim věnovali mnohem větší pozornost. Takto jsme přišli nejméně o jednu nápovědu (na kterou jsme regulérně narazili) a také si vůbec nejsme jisti správným postupem při tzv. přesměrování u rybníčku (příliš jasno nedodala ani diskuse: https://matrix.velkyvuz.cz/2019/sifry/0-gamebook-presmerovani).
I přes naznačenou nejasnost velmi oceňujeme nemalé úsilí a nasazení. Ostatně - nikde nezaznělo jediné zpochybnění oprávněnosti trochu vyššího startovného. Ještě jednou - DÍKY!
Také děkujeme za hru! Myslím, že jsme si ji moc užili, včetně nováčka, který nevyloučil, že ještě na nějakou šifrovačku půjde. Viděli jsme spoustu pěkných šifer, s některými jsme se tak úplně nepotkali a některé pěkné jsme bohužel nepotkali vůbec (inu nelineární hra) :-) Každopádně se mi už stýská a těším se na příští ročník. Přikládám něco jako reportáž: https://docs.google.com/document/d/11Lns6PXmx2QgH7OAFj09tJkpeTLwlFMB7bMIU0lSA_A/edit?usp=sharing
Ještě bych přidal k již podrobně rozebranému GB:
Ahoj, také děkujeme za hru, více v reportáži - odkaz jsem vyplnil na stránce týmu, ale podobně jako loni se neobjevila nikde na webu (nebo alespoň nikde poblíž té potratí), takže ještě raději sem :D https://docs.google.com/document/d/1sbDrjqStpNXRyhRJGcgPdm5Lu24bwqA_I2pHlmHiiqQ/edit?usp=sharing
Tarba: Omlouváme se, chyba v interních procesech, stanoviště mají samozřejmě být umístěné až do konce. Stanoviště vám přičteme. Pokud to čte ještě někdo nezkompenzovaný, ozvěte se ;)
Ještě jedna prosba na orgy. Pokud se hraje do 12:00, tak nestahujte stanoviště dříve. V 11:48 dorazíme do ulice Dostojevského a začneme obcházet všechny koše. Cca v 52 se k nám přidá další tým a pět minut před koncem další. V 11:59 se odhodláme zavolat orgům, že to nemůžeme najít a dostaneme dvě hesla a odpověď, že už je to asi sklizeno. Bohužel kódy už nebyly započítány. Ani tak nejde o to jedno nebo dvě místa, ale o princip. Kdy se tam hodinu táhneme a úplně zbytečně tam jako kašpárci pobíháme v dešti. Díky
Taky bych si tu historku o zdejším Vodníkovi poslechl ještě jednou.
Chtěla bych si tenhle Matrix zahrát ještě jednou (minimálně ;) ), tentokrát s tím, že budeme pečlivě studovat gamebook. Zjevně by nám to poskytlo ještě komplexnější zážitek ze hry. Takhle jsme se do něj dívali pořádně jen na začátku a když nic moc užitečného nepřinášel, věnovali jsme se šifrám. Nejlíp to asi vystihuje Ondrův popis, taky jsme měli představu, že "z těch propojení určitě půjde odvodit schéma nebo tam někde možná půjdou najít informace o nápovědách a někdo by se na to ve volné chvíli mohl kouknout" - nějak na to ale nedošlo. Vždycky když nám ze šifry vyšlo místo, kde jsme už byli (4-5x ?), chápali jsme to jako starý dobrý prvek Matrixu, který umožňuje postoupit na konce všech větví i v případě, že nevyluštím všechno - prostě se tam dostanu jinudy. Takže jsme tam podruhé nešli a připravili se tak o vyzvednutí několika šifer, v jednom případě dokonce samotného konce větve. To bylo (když pominu dopad na výsledky) nepříjemné, protože ráno nám tak přestaly přibývat řešitelné šifry a přišla dlouhá hluchá fáze. Takže bych na to chtěla jít znovu a lépe, protože: téma bylo poutavé, šifry a aktivity s ním byly skvěle provázané, spousta šifer krásných, herní oblast přiměřeně malá, abychom se se zvládli potkávat spolu i s jinými týmy, tým úžasný... no a počasí byla výzva. :)
Dík, atmosféra pěkná, spousta pěkných šifer, užili jsme si to :-)
Schéma hry a gamebook a nápovědy a "multistanoviště" (pořád moc nevím o co šlo a jak se k tomu autorsky mělo přistupovat) jsme postupně vyignorovali, protože nám to nějak moc nedávalo smysl a nezdálo se že by nám to k čemukoliv bylo. Jediné, co jsme dělali, je že jsme se ve větvi orientovali podle úryvku na šifře (tj. která balada a ve které fázi), to fungovalo dobře. Ale co kde dostaneme a proč máme nejdřív konec vodníka a pak teprve začátek a k čemu je gamebook a kde hledat nápovědy a co má či nemá smysl luštit... to pro nás zůstalo utajeno. Ostatně tak je tomu pro nás na Matrixu v posledních letech skoro vždy, ale jsme na to tak nějak zvyklí, prostě luštíme to co zrovna máme, co vyluštíme vyzvedneme, a jsme smíření s tím že asi tímhle stylem nemáme šanci postoupit do závěrečné lineárky (ale to jako tým lepšího středního doletu nemáme stejně). Tak mě těší, že v tom nejsme sami :-D
S Gamebookem jsme se výrazně snažili akorát na začátku na hymně, která nám nešla, ale Gamebook nás naváděl vrátit se zpátky ke kostelu, tam uvidět v lese ženu, sejít směrem k potoku (Vltavě?), a 300 kroků od kostela spatřit něco co upoutá naši pozornost. No, uviděli jsme v lese pod kostelem další týmy, které nejspíš zkoumaly význam stejné pasáže Gamebooku, a 300 kroků od kostela upotala naši pozornost spousta věcí, třeba vyhlídka na Hornbach na které ležel otvírák na víno, ale nic z toho nám systém nevzal jako kód na dobití kreditu ani jinak jsme to využít nezvládli, tak jsme po téhle zkušenosti Gamebooku věnovali čím dál tím menší pozornost a prioritu, až jsme ho už nevytahovali vůbec, protože nám nikdy k ničemu nebyl...
Mně přijde zajímavé to, že přestože jsme za celou dobu nepochopili schéma hry a vlastně vůbec nevyužili gamebook (byť jsem poctivě pročítala všechno kam jsme byli odkázáni), tak jsme skončili na krásném 24 místě. Čistě tím, že jsme luštili vše co bylo. Asi tedy notná dávka štěstí, neboť se nám ani jednou nepodařilo vyluštit šifru, která by odkazovala tam kde už jsme byli. Zpětně mě trochu mrzí, že nebylo víc prozrazeno ohledně gamebooku. Docela bych si tu rekonstrukci schematu hry z gamebooku užila, ale vůbec nás to nenapadlo o:-)
Orgové, díky za hromadu práce přetavenou ve skvělou atmosferickou hru. Užili jsme si to náramně, a vlastně si nedokážu představit letošní téma zpracované lépe. Hodně se mi líbilo provázání šifer, aktivit, míst i příběhu navzájem.
Krom toho všeho si letošní Matrix budu pamatovat jako
velmi těžký (na svých sólovýpravách jsem nedoluštil jedinou šifru - buď jsme je doluštili až po návratu týmově, nebo byla základna při doluštění rychlejší)
rekurzivní (namátkou třeba Kochova vločka, zeměpisná síť, piškvorky s klaďasy a záporáky)
beznadějný (nejhorší na šifrovačce je, když nevím, co luštit
a přesně tohle se nám stalo u valounu, v němž jsme napoprvé nic nenašli, takže následovaly téměř dvě hodiny čiré beznaděje)
dokreslený počasím (v noci pekelná zima, že se ani spát nechtělo, nad ránem sníh, před polednem končíme v dešti s rozmoklými poznámkami u křížů s potrhanými cáry svatební košile)
se vzdáleným členem (Didi vzala manžela a dvě děti na víkendový výlet a udělali si základnu poblíž Dejvické, nicméně po celou dobu hry se jí nepodařilo se k nám připojit; mělo to ale jeden podstatný rozíl oproti tomu, kdyby luštila z Brna: ráno mohla pohodlně vyzvednout jednu z nápověd)
Díky za vysvětlení, už tomu rozumím líp. Asi si úplně nedokážu představit, že bych například z Šibenice přišla na další stanoviště, kde jsou tři zadání a vzala z nich jenom to jedno navazující (dceřina kletba), zkontrolovala si v gamebooku, že to vede na další dvě balady a pak teprve vyzvedla na stejném místě další dvě zadání, protože už konečně vím, proč je můžu vyzvednout. Zajímalo by mě, jestli nějaký tým něco takového dělal. My to brali tak, že nás šifra poslala na nějaké stanoviště a pokud tam jsou na jednom místě tři obálky, tak se po nás chce/povoluje se nám vyzvednout ze všech tří (až když jsme zjistili, že některá stanoviště jsou velmi blízko sebe, tak jsme zběžně kontrolovali, jestli z těch šifer alespoň jedna navazuje na tu, co nás tam poslala, abysme si byli jistí, že jsme tam, kde máme být, a ne vedle).
Mně se ten nápad s kontrolou počtu zadání přes GB jakože i líbil - při více obálkách je vždycky možnost, že se nějaká přehlédne nebo zapomene. Ovšem nebýt těch multistanovišť. Motivaci rozmístění kolem jednoho objektu na různých upřesnítkách nechápu doteď, během hry jsme to brali jako nějaký renonc při rozmisťování stanovišť nebo výsledek záškodnické činnosti. (Já vím, že argumentace "ještě nikde se to takhle nedělalo", není úplně logická, ale umisťování stanovišť těsně vedle sebe je jedna z věcí, u kterých by to tak i mělo zůstat, si myslím...)
Za další - sledovat pečlivě příběh celou hru, číst všechny texty a kreslit grafy bylo teda děsně pracné a časově náročné. Nemluvě o tom, že většinou se toto dělo, až když vyzvedávač dovezl zadání, takže ten předpokládaný efekt kontroly na místě to nemělo vůbec. Jak už jsem psala, my jsme podle toho teda aspoň dohledali druhé zadání a mapu u Dvoreckého rybníka, ale zrovna na té Libuši jsem měla ty dvě 86 spojené do jedné, takže když jsem pak o dost později ten systém pochopila a kontrolovala, už jsem si nevšimla, že mi tam jedna chybí :( Takže Karel při druhé výpravě neměl úplně motivaci pečlivě to tam prohledávat, když už jsme tam přece jednou byli... Škoda, stálo nás to dojití minimálně jedné další větve.
@Zůza: Chápu, jak to myslíš, tak jen přidám postřeh z druhé strany (jako někdo, kdo se během hry snažil nějak gamebook používat).
Na začátku hry bylo pár šifer, kde byl průchod lineární a v GB taky. Nějak jsem z toho dospěl k tomu, že odkaz na šifře, např. "Jděte na úsek 70" odkazuje na následující úsek, nikoliv ten projitý. Lineární průběh to nedovedl zpochybnit, a texty byly dost neurčité, aby to šlo interpretovat tak i onak. Dávalo to ovšem smysl v té interpretaci, že klíč měl symbolizovat vyzvednutí šifry.
Postupně, jak se hra začala dělit, jsem postupy začal zapisovat v "dávkách", kdy jsem zrovna měl čas a příležitost, takže se nějak ztratila přesná informace, kde co bylo, co přesně kam vedlo a tak.
Když se teď dívám do zápisků, tak vidím, že jsme vyzvedli "uzel" (Šibenici), po ní "stříbro", "rýže" a "kartáč", s tím, že u "stříbra" mám poznámku "odkazuje na Vodníka a Mateřídoušku" a u "rýže" odkazuje na Mateřídoušku (Kytici).
V té chvíli už jsem si ale neuvědomil, že ty reference odkazovaly ke stanovišti, kde šifry fyzicky byly a jen jsem si řekl, něco jako, to je pěkné, jak jsou ta rozvětvení zachycena v GB (protože dál prostě pokračovaly dvě další větve).
Vzhledem k tomu, že všechny tři šifry jsme vyzvedli bez problémů, tak hledat ve větvení v GB potvrzení, že máme všechny šifry vůbec zřejmé nebylo.
Logičtější by podle mne bylo, kdyby odkaz na šifře odkazoval na následující úsek, a tím by tým i připravil na to, že tam třeba má hledat více zadání (a že nemusí být triviální je najít), ale třeba jste měli nějaký důvod, proč jste to tak neudělali. Jenže to vedlo k neintuitivnosti popsané výše.
@Eliška Skutečně, úsek 70 vede pouze na jeden klíč. Na daném místě je totiž možné vyluštit jen jedno zadání -- aktivitu Šibenice. Na dalším stanovišti si ale člověk vyzvedne následující papír Dceřiny kletby, kde je odkaz na úsek 248. Tým tam má na výběr. Protože tu Dceřina kletba končí, může vzdát hru (98) nebo se pokusit pokračovat do závěrečné části (86). Kromě toho ale může "pomoci matce donést tělo do vesnice, kde se setká se zeleným mužíkem" (49) nebo "zajít s ní na hřbitov, kde pravidelně potkává děti navštěvující hrob" (2). To jsou zbylá dvě zadání. Organizátorská představa byla, že se tým cestou na Hodkovičky naučí rozpoznat slepé cesty, tedy že se musí provinit jako postavy z Kytice, z Hodkoviček na Nádrž Libušská se naučí, jak fungují křižovatky, a že jim tam bude divné, že podle GB mohou pokračovat v Pokladu nebo projít do Záhořova lože a Štědrého dne, ale poslední jmenovaná šifra chybí, protože u skály našli jen Poklad a Záhoře. No a když tohle už umí, Dvorecký rybník nebude dělat neplechu. Bohužel, tohle se vůbec nekonalo. Věděli jsme, že se může stát, že si toho někdo nevšimne. Ale čekali jsme, že to budou spíš silné týmy, co příběh ignorují. Tak si holt navíc vyluští Romantickou a aktivitu Holoubek a Vodníkova větev pro mě zůstane uzavřená, což nevadí, protože jeho konec už pravděpodobně mají (a taky přijdou o nápovědu, což u dobrého týmu taky nevadí). Že to ale bude taková masová záležitost, to jsme nečekali.
Díky moc za super hru plnou zajímavých šifer, neotřelých prvků a překvapení, byl to super zážitek.
Když tak koukám na zdejší komenty, tak mi je líto, že ten Erben napsal těch balad 13 a ne třeba 6. V pětivětvovém prostoru by bylo asi více času i energie na studium gamebooku, systému větvení, předvídání, vyvozování nevyzvednutých stanovišť a možnost "ochcání" systému. Takhle ta práce šla téměř vniveč, protože málokdo gamebook "vyluštil" kompletně.
@Dita Z gamebooku hypoteticky šlo „zbytečné šifry“ určit, ale bylo to dost krkolomné (tým skončil na klíčku před scénou, kterou už měl v gamebooku možnost „zažít“). Pro výběr šifer k luštění bylo asi praktičtější využít verše v záhlaví šifer: když tým zgrupoval šifry z jedné balady (ty šly poznat právě podle veršů) a luštil šifru s veršem, který byl nejblíž konci dané balady, vždy se posunul někam, kde ještě nebyl. V jednotlivých baladách se lineárně postupovat dalo, byť je pravda, co píšeš, totiž že se do balady hráč často nedostal na jejím začátku.
To, že tým při postupu některou baladou narazí na křížení s baladou jinou, se dalo zjistit pouze pečlivou analýzou gamebooku (nalezením rozcestí, jež spojuje scény z vícero balad, kde má hráč možnost volby, do které z nich se vydá).
Pokud má člověk vyzvednout jenom to, o čem ví, proč to vyzvedává, chtělo by to asi specifikovat, jaké důvody k vyzvednutí jsou pro matrix legitimní. Chápu, že nevyzvednu šifru jenom proto, že jdu zrovna okolo. Ale, jak poznám, co tedy smím vyzvednout? Podle schématu například aktivita Šibenice vede na tři různá zadání. V gamebooku se ale ze strany 70 dostanu jen k jednomu klíči. Kde je tedy potvrzeno, že smím vyzvednout tři papíry?
Chtěl bych orgům ještě jednou poděkovat za letošní Matrix. Byl to fakt zážitek a myslím, že se i při postupné obměně orgotýmu podařilo skvěle udržet atmosféru a náladu předchozích ročníků. Možná jí v některých ohledech ještě předčit výborným zasazením hry do pro nás neokoukaného a rozumně velkého prostoru anebo předherní motivací. Vlastně jediné, co chybělo k tomu, abych letošní Matrix rovnou posadil na nejvyšší příčky byla lepší vzájemná vyváženost šifer a realističtější odhad chování hráčů ve vztahu jak k luštění, tak k vedlejším prvkům typu příběhu a samotného gamebooku. Trochu mi to připomnělo Boyard, který myslím narážel na podobné problémy. Lakonicky řečeno - lidé nečtou a na šifrovačkách většinou koukají do šifer, které jsou oproti ostatnímu zaručeným prostředkem pohybu z místa na místo. My jsme třeba gamebook řešili jenom občasnou akademickou debatou ve stylu "z těch propojení určitě půjde odvodit schéma nebo tam někde možná půjdou najít informace o nápovědách a někdo by se na to ve volné chvíli mohl kouknout". Reálně jsme se ale při volbě postupu ke konci hry řídili úryvky balad v hlavičkách (a při pohledu do mapy s herním schématem jsme k tomu měli notnou dávku štěstí). Knížku jsme pořádně prolistovali až kolem desáté ráno, kdy jsme se rozhodli, že zkusíme nějak přeskočit Košile. Je to zvláštní, ale poslední dvě hodiny hry, i když to pro mě vlastně byly jenom přesuny, patří mezi to nejsilnější, co jsem na šifrovačkách zažil. I za to díky.
No a příští ročník si určitě nenechám ujít. U Matrixu už jaksi ani nepochybuju, že bude stát za to.
Jiná věc je, že tým má vyzvednout pouze to, o čem ví proč to vyzvedává.
Vašku, mrkni na diskuzi 0-gamebook přesměrování, abys věděl jaký byl design.
Měl bych připomínku na trasu, konkrétně hned tři stanoviště v jediném okruhu 50 metrů u Dvoreckého rybníka. Jednak to koliduje s pravidlem luštit xy metrů od stanoviště: když o tom druhém nevím, může se stát, že si sednu za roh od něj a příštím příchozím budu kazit jeho hledání. Druhak to na severu rybníka bylo vidět na sto honů a všichni, koho jsem viděl, když ho zahlédli cestou k hrázi, si prostě vzali obě. Pravidla jsou pravidla, ale lidi jsou lidi. No a za třetí když mi vyšel JV konec potoka, koukám do mapy, tam potok končí hrází, tak jdu k hrázi a když tam je šifra, tak ji vezmu a nečekám, že se až po konci hry dozvím, že ani tahle nebyla ta moje. A systém taky ani muk, že to není na řadě. Tohle se prostě nedělá.
Dalo se nějak (z gamebooku nebo z pečlivého rozboru schématu hry) určit, že nějakou šifru nemá smysl řešit, protože povede na již navštívené stanoviště? Když jsme dopoledne vyplýtvali dead na to, aby nás poslal tam, kde už jsme byli, moc nám to na náladě nepřidalo. Tím spíš, že to byla už asi čtvrtá šifra v řadě, která nás nikam neposunula. Resp. jak to tu čtu, poslal nás na novou část dvojstanoviště, kde ale Karel nic nenašel... Jaký účel vůbec měla ta multistanoviště mimo zmatení nepřítele? Proč tam prostě nebyly obálky u sebe jako jinde, ale poschovávané pár metrů od sebe? Od Dvorského rybníka donesli Lipča s Míšou nejdřív jen jednu šifru, dokonce nejspíš jinou, než jakou měli brát podle upřesnítka, pro další se pak musel Karel vracet, až když jsem ze schématu odvodila, že tam musela být někde i mapa... Dost mi vadilo, že chaotická část byla letos chaotická doslova - že se v jednotlivých baladách nemuselo (možná ani nedalo?) postupovat lineárně (získali jsme několik konců bez nutnosti luštit začátky větví), že získání části mapy bylo ne otázkou systematického projití té které větve, ale náhodného vyzvednutí správného stanoviště. Rok od roku mi připadá Matrix čím dál tím víc zbytečně moc předimenzovaný. Vždyť naprostá většina týmů neuvidí ani půlku všech šifer. Letos mi už přišlo, že tou kvantitou trpěla kvalita (otestovanost, dotaženost) některých šifer. Pokud si dobře pamatuju, nebývalo dřív nutné k opuštění chaosu získat všechny části semílací šifry a ten rozhodovací prvek "zvládneme to už vyluštit jen s tím, co máme?" byl fajn. Nutnost vyzvednout všech 12 (!) konců mi v kombinaci s chaoticky náhodným schématem a obecně vyšší obtížností šifer (loni jsme zvládli jít tři větve paralelně, letos jsme spíš jen vysílali vyzvedávače) přijde fakt masakr. Nemluvě o Frekvenčce nebo Romantické, které by se mnohem lépe vyjímaly v závěrečné lineárce. Ale abych jen nekritizovala. Moc se mi líbilo uchopení tématu - atmosférická stanoviště nebo úkoly jako "první šáteček namočila". Sympaticky malá herní oblast, kde bylo všude blízko nebo se dalo relativně rychle dostat busem. Gamebook, i když nám byl vlastně dobrý jen k tomu, abychom našli správné nápovědy. Přimlouvala bych se za čitelnější a systematičtější schéma, pak bych byla spokojená velmi (no dobře, až na ten poklad...). Díky!
@Markéta: Ahoj, nebudu teď moct reagovat průběžně, tak se zkusím omluvit a vysvětlit vše najednou.
Mrzí mě, že se vás naše odmítnutí dotklo, ale už jsem zažil tolik odposlechnutých, resp. prozrazených tajenek, že tím nechci kazit hru ani vám, ani sobě. A snažím se tomu předcházet.
Navíc jsem to udělal s vědomím, že je všude kolem dostatek prostoru a rozhodně nebudete muset do mrazu. Pokud by tomu tak nebylo, určitě bychom se vešli a hlídali si, jak nahlas luštíme. Pokud bych byl na vašem místě, tak bych si vedle nás nesedal, ale řešil bych to (stejně jako KaM, kteří přišli chvíli po vás) sednutím na zem někam bokem.
Doufám, že jste našli lepší místo a mohli dál v klidu luštit. Nás karma dostihla v podobě ochranky a odchodu do zimy :-)
Zdar, diky moc za hru. Sifry ktere jsme vyresili jsem si moc uzil, z tech co jsme nevyresili jsem si neuzil akorat noseni pokladu. Krome te jedine si za neuspech muzeme jen a jen sami :)
Bych chtěl taky poděkovat za hru, kterou jsme si užili náramně. Ani jsme dokonce nezmrzli a nezmokli tak moc, jak jsme čekali. Vyzdvihl bych relativně dobré obsloužení různých roklí a Lhotek MHD, bez kterého by se schématem propracovávalo o dost hůř. Pokud jde o schéma, můj pozitivní zážitek zesiluje, že jsem se ho pochopit ani nesnažil -- a knihu viděl leda zdálky. Raději jsem luštil šifry. Ty se mi až na pár výjimek líbily. Byly ovšem brutálně týmové, vyžadující jak pečlivou analýzu, tak někdy obskurní znalosti v kombinaci s out of the box myšlením -- a pak následovaly ještě asi další tři kroky. Rád bych zase jednou šel Matrix, kde jde někam vyslat jednotlivce s nadějí, že šifru nejen vyzvedne, ale i vyluští, a třeba i jednu, dvě další. I když nejste ROFLCOPTER! Není nutné, aby to tak bylo každý rok. Prostě zasě někdy...
Předně velké díky za tak propracovanou hru. Všechno z našeho pohledu běželo produkčně jak na drátkách. Hrozně se mi líbila příběhová linka s Kyticí. Bylo hodně moc hezkých šifer - i takových, které jsme nevyluštili (třeba Bylo nebylo).
Za největší slabinu letošního ročníku vidím několik šifer, u kterých si myslím, že mohly být lépe otestované (Obdélník, Frekvečka, Vysírací, Jiří, Pampelišky). Rozumím, že sehnat dost kvalitních testerů a otestovat 40 šifer s dostatečným předstihem před hrou je nadlidský úkol. Ale na šifrách to celé stojí. Pokud vás systém hry nutí udělat 40 šifer, změňte systém, nevymýšlejte ty šifry. Nápověda by měla být poslední možnost, ne nutnost.
@Matka: Hledat v gamebooku potvrzení o nalezení všech různých šifer na jednom stanovišti mne nenapadlo. Měl jsem pocit (ale vlastně jsem asi žádné osobně nevyzvedával), že v našem postupu byly vždy šifry na jednom místě, resp. vždy jsme vyzvedli všechny, aniž bychom nad tím nějak koumali. Na kterých stanovištích jste se setkali s tím, že to tak nebylo?
Letošní ročník se nám vůbec nevyvedl a proto můj subjektivní pohled bude trochu více zkreslený. Udělat takto propracovanou hru chce hodně úsilí a dlouhé hodiny příprav, o tom žádná. Ale přijde mi škoda, že velká část hráčů si z toho neužije ani polovinu. Když se podívám na výsledky tak 25. tým má uzavřených šest balad z dvanácti. Nebylo by lepší to úsilí směrovat na větší část hráčů? Šifry mi přišly kolikrát naprosto zbytečně překomplikované, i když znal člověk postup, tak byly pracné a neodpouštely chyby - např. macháček nebo piškvorkové sudoku. Některé postupy mi přijdou hodně za hranou (bludiště nebo pračka s perwollem). Vím, že šifrovaček je spousta a nikdo mě nenutí chodit na Matrix. Ale zrovna Matrix jsme měl hodně rád kvůli tématickému zaměření hry a technickým vychytávkám. Nicméně mám pocit, že čím víc je hra komplikovanější a obsahuje víc a víc šifer, tím méně je přístupná průměrným hráčům. A to je škoda.
Děkuji organizátorům mockrát za hru. Opravdu se mi líbilo schéma hry - vcelku malý prostor kde mělo smysl se dělit a zase setkávat. Nějak mne letos minuly šifry, spousta z nich se mi zdála až moc těžká/obsahující neintuitivní krok. Ale to mohlo být mnou či počasím :) Přišlo mi, že tak od 7 večer jsme měli více jak 4-6 šifer, se kterými jsme nedokázali pohnout do absolutní nápovědy. Za co bych byl moc rád - pokud je na stanovišti více obálek se zadáním, aby mě systém upozornil, že jsem měl vyzvednout takovou a takovou šifru. Takhle jsem neměl kontrolu, že jsem opravdu na nic nezapomněl/obálka nezmizela. Zvlášť po zkušenostech ze 4lístku my tým nevěří, že jsem donesl všechno :( (tam jsem totiž přehlédl obě stanoviště, kam jsem byl vyslán pro ověření, jestli opravdu máme jít na 8 míst. Tím pádem jsem z paralelní hry pro nás udělal na velmi dlouhou dobu hru lineární)
@Richard: a),b): Pro odhad šifer do konce balady, stejně jako pro ujištění o dokončení balady postačily i úryvky v záhlaví každé šifry. Nejužitečnější využití gamebooku podle mě mělo být krom určení nápovědových lokací (My se bohužel nedostali k žádné pravé, to jsme kontrolovali.), hlavně v naleznutí upřesnítek pro "dvojité" a "trojité" stanoviště, kde byla jednotlivá zadání kousek od sebe na různých místech. (Na to jsme bohužel nepřišli.) Další možné využití mohl být pokus o vytvoření schématu a vědět tak, na co se vykašlat a na co ne. (To jsme taky bohužel neudělali.)
@Matky: Mám pocit, že "balast" v gamebooku byl dramaturgický záměr, protože maskoval falešné nápovědy a dělal "dopředný" a "reverzní" postup obtížným. V našem týmu jsme gamebook použili na:
a) odhad počtu šifer zbývajících do konce balady, béře v potaz ve které části děje balady jsme v gamebooku byli, b) potvrzení, že jsme baladu (asi) dokončili (odkaz na odst. 86), c) nalezení kódu pro nápovědu (v našem průchodu to byly dvě ze tří, jak psal Jirka níže).
Sice jsme před startem zkoušeli také zachytit grafovou strukturu, ale během hry jsme nikdy neměli pocit, že bychom to potřebovali. Zpětně ale chápu, že z toho, jak se balady v gamebooku prolínaly, se dalo lépe usuzovat na strukturu hry. To ale, pokud někdo skutečně chtěl, mohl zjistit i s balastem.
@Markéta: Zažil jsem už několikrát obojí, kdy jsme vykázali jiný tým, který se nám zdál proklatě blízko, a nebo byli sami vykázáni. Pro mne to je vždy na rozhodnutí týmu, který na místě už je, a pokud mu to vadí, tak to respektuji (a čekám to samé od ostatních týmů). Sám k tom mám dva důvody. Nechci druhému týmu nechtěně napovědět a současně nechci, aby mne druhý tým svojí diskusí rušil.
Nemyslím, že lze dopředu jasně definovat, kdy a kde to je nebo není dostatečně blízko. U rušné ulice to může být pár metrů, na klidném místě to může být pár desítek metrů.
Situace v mekáči (či jiných veřejných podnicích) je ovšem trochu jiná. Každý tým, jako potenciální zákazník, má právo tam jít (a sedět vedle jiného týmu) a tím pádem s tím každý tým musí počítat. Komu to vadí, tak tam prostě nepůjde. Navíc, počítám, že většina týmů to neřeší právě proto, že tam je dost velký okolní hluk, a tak často od ostatních týmů ani nic slyšet není.
Díky za hru! Letošní ročník byl Matrix, jak se patří. Rozstřelení po městě (tentokrát na menším území), různě propletené větve, navigace roztříštěných jednotek. To se mi líbí a jsem rád, že to nechybělo i letos. Celkově mám pocit, že nám hra nedala nic zadarmo a ačkoliv jsme na tom stále byli dobře, vůbec jsme nevěděli, jestli nám někdo dýchá na záda, nebo vedem o parník. Nakonec jsme spíš dýchali na záda my a čtvrté místo beru jako velký úspěch.
Nebýt košilí, do lineárky by týmů prošlo určitě aspoň 5, bylo by to ještě zajímavější a udělalo by to hru dojitelnou (to ale nevím, co jsme neviděli :)). Gamebookový příběh byl asi jedna z nejlepších příběhových motivací a doufám, že vás to ještě úplně nevyždímalo. Ještě jednou děkuju, jste skvělí!
@mišof Ve Star Treku tomu říkali Hodgkin's Law of Parallel Planetary Development, aby vysvětlili, že jsou všude lidempodobní mimozemšťani. Asi se to dá aplikovat i na šifry.
Och, nechápem ako fungujú tieto zhody šifrovacích myslí, ale (výrazne menší) gamebook z ktorého je kus vytrhnutý som plánoval použiť tento rok na Brieždení. No, čo už, upravíme nejak :)
Inak teda vďaka za hru, nevyspatých-už-pred-hrou (teda, aspoň mňa) nás zima dosť zaskočila a dávno to už v noci nebol taký mizerný výkon ako teraz. Napriek tomu sme si hru moc užili, tešíme sa z ranného finišu a desiateho miesta a ďakujeme orgom za všetku námahu s jej prípravou :)
Moc děkujeme za opravdu úžasnou a velikou hru. Rozsahem a promyšleností to bylo opět zcela fenomenální. Až teď po hře doceňuji některé šifry a některé aspekty systému a provázanosti s gamebookem. Mezi šiframi se možná mohlo objevit více lehčích a středně těžkých kousků, tak aby se i trochu slabší týmy mohli trochu více a hlouběji toulat Erbenovským světem alespoň lineárně stanoviště po stanovišti, když už jim to nešlo paralelně ve více větvích naráz. My jsme v podstatě celou hru (mimo asi 2 hodin na začátku) byli pohromadě, protože jsme vždy vyluštili tak maximálně jednu šifru z těch mnoha, co jsme měli k dispozici, takže jsme ani neměli moc důvod se nějak dělit. Moc se mi líbil větší počet vesměs velmi zábavných a dokonale tématických aktivit. Můj subjektivní názor je, že ačkoliv byla (a je i po hře) zábava si v gamebooku pročítat vtipné alternativní konce a slepé cesty, tak by hře prospělo, kdyby byl gamebook od tohoto "balastu" očištěn. Útlejší a uchopitelnější gamebook by znamenal, že více týmů by si bylo schopno překreslit celé schéma i hry a vědět tak v průběhu hry, co přesně dělá. Například by si říkali: "Když vyluštíme tuto šifru, dostaneme se nejen na konec Dceřiny kletby, ale i na konec Vodníka a na začátek balady Kytice." Takto si myslím, že většina týmů gamebook spíše po několika hodinách odložila a prostě řešila a vyzvedávala vše, co šlo, bez většího pochopení systému a bohužel už si tak ani nečetla příběh hry. Docela by mě zajímalo, kolik týmů opravdu vědělo kolik šifer na dalším stanovišti přesně má být, tak aby to bylo v souladu s gamebookem. My jsme mezi ně bohužel nepatřili, což mě zpětně mrzí. Ještě jednou dík, za super zážitky. Budu na hru dlouho vzpomínat.
Já se přidávám s díky za skvělou hru! Tématu jsem se trochu obával (ne každý je milovník klasické literatury), ale nakonec to bylo super. Celé to bylo tak akorát vyvážené šifry, aktivity a příběh, ještě navíc podporované epesním gamebookem. Velké plus za trasu, která krom tematického ladění hlavně vedla skrz Modřany a dovolila nám poprvé na Matrixu vyzkoušet taktiku s jedním base campem a vysíláním běžců. :) Pár výhrad se vždycky najde, ale tak to prostě chodí, na takhle velké hře nejde všechno uhlídat na 100% a většinu z toho už jsme si vyjasnili v cíli. Takže smekám a ještě jednou díky!
Taky mám dotaz ohledně after. Na stránce týmu jsem se dočetl, že bude ve středu. Už se ví, kde?
Lidi, neodpustím si ještě jednu poznámku (díky orgům jsem tu již psala): Když jsme ráno zmrzlí zalezli do centra Novodvorská, tak u jednoho ze 4 stolečků zavřeného občerstvení seděl jeden tým, měli jsme v plánu se přidat a nahlas jsme spekulovali, zda nás ochranka nevyhodí a dostali jsme od týmu odpověď, že se patrně brzo vyhodíme sami (oni vyhodí nás), protože se budeme rušit, ať si jdeme hledat jiné místo. Neměla jsem slov, tak jsme se odebrali dál, našli prázdnou (otevřenou) cukrárnu, kde jsme strávili dopoledne s dalšími xx týmy, které přišli po nás a neměli problém, že mají na dosah jiné týmy. Zajímavé je, že u Mekáče v noci (ať vevnitř nebo venku) nikomu nevadilo, že mu jiný tým sedí za zády. Nevím jak ostatní, ale já při luštění ostatní šrumec nevnímám, soustředím se na svoje a neokukuju cizí šifry ani neposlouchám cizí rozhovory, naopak vnímám jako nekolegiální v takovémhle "mraze" si nárokovat 4 stoly pro jeden tým. Pokud potřebujete klid a nechcete sdílet místo s ostatními, můžete jít jinam a ne zabírat nepřiměřeně velké veřejné prostranství.
Díky moc za hru. Užili jsme si to skvěle. Souhlasím s ostatními, že zapojení Kytice do hry bylo tak akorát a zábavné. Na motání příze z vaty za notné příměsi slin asi jen tak nezapomenu. Byli jsme jen trochu zmatení z toho schéma chaotické části, když jsme hned ze začátku dostali například konec Vodníka a až ke konci hry narazili na jeho začátek, až jsme trochu přemýšleli, jestli jsme neudělali něco špatně, ale schéma hry říká, že to bylo záměrné. Oceňuju spoustu práce, co jste na hře odvedli a opět množství zábavných rozmanitých šifer, co se ničeho nebojí. A drobnost, co nás na závěr trošku rozladila: vyslali jsme člena týmu do Dostojevského ulice, kde 15 minut před koncem hry už nebyla k nalezení zadání. Údajně pak někdo z hledajících týmů volal orgům, kteří sdělili, že je to už sklizené. Kódy jsme sice dostali, ale už bylo po hře. Chápu, že to asi byla chyba a chyby se stávají, ale asi to pár týmů zklamalo.
Obecně nevím, jestli systém: Lepší týmy mají více nápověď (neb jejich graf potenciálního průchodu v gamebooku je širší), je optimální.
Ještě dodám, že tam byly tedy tři pravé (Stromovka, Eden a Nový Hrádek).
Richard:2) Ano. Na jednu správnou, pět špatných v podobných odstavcích. Správnou ze šesti vybrala patička v nějaké šifře.
Aleš, Svaťa:Proto jsem psal, že by to muselo být dopředu známé.
Sváťa: Naopak, náhodná nápověda před koncem hry může vepředu pořadí dopředu dost pokřivit. Letos jsme od půl osmé luštili nevyluštitelnou (všichni prošedší deadovali) aktivitu Košile. Kdyby nápověda navíc přišla dejme tomu po osmé hodině, způsobí na špici restart hry. A to nechceš.
Když jsem večer před hrou měl přečtenou jen polovinu Kytice, připadal jsem si trochu nepřipraven (před startem jsem zvládl, ještě čtvrtku), zvláště s ohledem na "předstartovní zadání" v minulém ročníku, které jsme ani s náskokem nestihli tehdy pořádně zpracovat a strávit.
Protože jsem loni shodou okolností šel sám "Svíčky" a s týmem se viděl jen na startu a pak na konci, těšil jsem se spíš opatrně. Naštěstí obé obavy byly liché.
Musím ocenit gamebook, který dával možnost prožít Erbenovy balady "po svém" (a to, i když si je člověk večer předem nepřečetl). Dále jsem měl pocit, že aktivity byly tak akorát, aby odlehčily hru, a nebyly zároveň zbytečný opruz.
Na šifry, na které jsme se dostali, si nemohu stěžovat, ba právě naopak, zpětně si říkám, že byly pěkné, i přes to, že jsme je nedali, často jsme se aspoň někam posunuli (někdy hodně blízko konci) a neměli tak pocit totálního zmaru. A taky se daleko více viděli, než loni. Jen škoda, že v oblasti nebylo víc mekáčů.
Orgové díky za hru.
Na závěr bych měl pár technických otázek/poznámek:
1) Fungovalo zasílání notifikací do prohlížeče? (Mně se to nepodařilo zprovoznit, ale loni to fungovalo.)
2) Byly v gamebooku i falešné odkazy na nápovědy? (Ty, co jsem našly během postupu baladou byly pravé, ale neprošli jsme všechny.)
3) Během hry nám webinfo psalo, který tým vede a kolik dokončil balad. Nikdy nám ale webinfo nesdělilo, kolik balad jsme dokončili my. Což ve mně vyvolávalo celou hru pochybnost, jestli jsme něco nepřehlédli, nebo nepochopili. Myslím, že úplně zbytečně.
Díky moc organizátorům za skvělý zážitek! Nedokážu si přestavit, kolik práce tohle muselo dát a přijde mi až neskutečný, jak dobře to fungovalo. Bylo to krásný. Těším se za rok!
@Svata [nápovědy chvíli před koncem] Rozumím ti a dovedu si představit, že to může být zajímavý prvek, pokud je známý dopředu a počítají s ním všechny týmy. Dobrý námět.
@Finn [Nápověda ve Stromovce]. Na dané místo (na ostrov) se obvykle da dostat na volně přístupném voru. Dej do googlu Stromovka Slunečnice rybnik a v obrázkách to uvidíš. Bohužel letos jim umístění voru po zimě trvá, takže tým našel nálepku na sloupku u přístaviště voru.
Díky moc za krásně připravený Matrix. Před hrou jsem si říkal, že se snad hecnu si tu Kytici konečně přečíst (hecnul) a teď po hře mi skoro už i chybí :).
Užili jsme si šifry, líbilo se nám, že jsme se viděli výrazně víc než vloni. Oceňujeme tu neskutečnou práci, co musel dát Game book... líbilo se nám, jak se balady protínají a bavily nás alternativní konce.
Malý dramaturgický návrh orgům: u nás často šifrovačky končí "do ztracena"... že už několik hodin jsme zaseklí na několika málo kouscích a konec hry se tak nějak rozplizne. Co tak vnímám ty dopolední benzinky a mekáče, nejsme sami. Myslím, že by hru neuvěřitelně nakoplo, kdyby jeden kredit přišel třeba ještě v 10. Finální pořadí to asi už neovlivní, ale týmům by to plošně dodalo motivaci a energii do závěru.
Zakončovat hru s pocitem "joooo! tak jsme na poslední chvíli ještě dali dva kousky" by bylo radostnější než to naše "ech.. kochovu vločku máme nakreslenou už 11 hodin, ale nic neleze, piškvorky dávno odehrané, ale řešení v tom nevidíme, tak asi jdeme domů, no".
Je to jen malý návrh. Hra každopádně super a klobouk dolů před organizátory!
Nas tym vykoukal z gamebooku napovedu na ostrove ve Stromovce. Opravdu tam neco bylo a pokud ano, jak se to dalo ziskat? Vzdalenost a umisteni nas uplne demotivovalo se tam vydat
Bylo to krásný. Od cesty na start přívozem z Modřan, přes ostrý postartovní sprint úvodní lineárkou až po chaotický propletenec a Holoubka, který nás přiváděl k šílenství až skoro do konce hry.
Obzvlášť díky za:
A taky díky týmu, se kterým jsem si hru, i přes krušné dopoledne, nad míru užil.
Těším se na další rok!
Telegraficky před cestou na letiště :-) Díky moc za skvělou hru, bylo to přesně takové, jaké jsme to čekali a jaké jsme si to přáli :-)
Šifry zveřejníme v průběhu večera. Evidentně se vzhledem k teplotám vrátily dlouhé zimní večery :)
(chápu, že orgové toho mají dost a dost možná i dospávají prodbělou noc, takže to nemyslím nijak zle, maximálně tak na počasí)
Byl jsem velmi zvědav, jak si progresivní Matrix poradí se starou klasickou látkou. Vážení organizátoři, smekám před Vámi. Sice jsme zdaleka nedošli tak daleko, abychom si Vaši práci mohli vychutnat v její úplnosti, ale to, co jsme v limitu stihnuli, bylo úžasné. Oceňuji, jak jste skvěle zvládli, aby znalost Kytice nebyla vyloženě nutná pro průchod hrou, ale nádherně ji doplňovala a dávala jí úplně nový rozměr. Jak celkovým rámcem, tak drobnými radostmi typu "Přenášení pokladu" nebo "Zahraj si šibenici".
Letošní ročník bude v mých vzpomínkách jeden s nejvýraznějších, takovouhle kosu pamatuju jen z březnových Po trati... a také téma výrazné a skvěle zpracované. Celou dobu jsem obdivovala úsilí, jaké muselo dát napsat dílo, které nás provázelo hrou, bohužel poctivou cestou se nám nepodařilo přijít na žádné nápovědy (a nepoctivou jsme raději netestovali). Jsem zvědavá jaké vlastně bylo schéma, protože jsme ho úplně neprokoukli, naštěstí strategie "luštit cokoliv se podaří a leží na stole" se vyplatila... Obrovský dík celému týmu, moc jsme si to užili a neméně díků pak úžasným a ochotným B-týmákům!
Za zbytek Prahor taky děkuju Náhodným kolemjdoucím za nezištnou pomoc Alče (byli jsme od ní v tu chvíli 8km vzdušnou čarou) a za ochotu převzít od ní do úschovy nasbírané útržky stránky 86. Bohužel už jsme za poslední dvě hodiny hry nezvládli vyslat pro ně posla a při té příležitosti i poděkovat osobně.
@Alena: To nás mrzí, že pro tebe hra skončila takhle. Přeji hladké srůstání!
Moc děkuji kolegovi z Náhodných kolemjdoucích, který mi zachránil, pomohl mi a zavolal sanitku, když jsem si zničila kotník. Díky moc. Ps. Je zlomený. Ale houkající sanitkou jsem ještě z šifrovačky nejela ;)
Díky za boží, i když těžkou hru. Skvěle vymyšleno, klobouk dolů.
Drazí orgové! Slovy ani vypovědět nemohu, kterak srdéčko mé zaplesalo a v oku již znaveném poznovu jiskra zažehnuta byla a slza štěstí se zaleskla, když v listě tom hustě popsaném tak předobrá slova jen mně samé určená jsem byla nalezla. Ó, jak vroucí pozornosti se mi od Vás dostalo, jíž bych se nikdy nebyla nadála! A těch splavů! A že tu dušinku nebohou a zbloudilou, mému srdci tak blízkou, sedlákovic Viktorku jste ve své hře dnešnímu lidu připomněli, za to Vám děkuji nastokráte! Až mi je v duchu stydno, kterak nedobře jsem Vás před hrou byla plísnila. Prosím pokorně za odpuštění! Vaše kratochvíle byla překrásná, srdci bylo tak milo ty veliké příběhy Erbenovy poznovu číst a rozplétat, a rozum svůj um předvést musel. Nyní tedy po zásluze odpočiňte a jarním slunéčkem a ptačími trylky se občerstvěte. Až přijde čas, jak prve shledáme se zas! S úctou Vám oddaná B. N.
Děkujeme i za krásnou knihu Kytice. Smekam.
Děkujeme za opět vypecenou hru a úžasné počasí :D
Mňau
"Dakujeme" za dalsiu ukazku anarchizmu organizatorov
Tak planý poplach, jsme v plném počtu.
Tak pokud se někomu dalšímu "serióznímu" rozpadl tým a na poslední chvíli shání umístění, tak v nočním motýlu jsou nejspíš 2 volná místa ... treba na maj zavinac ktiml mff cuni cz s teckama.
Jsme kompletní.
Ahoj, na poslední chvíli scháníme jednoho člověka do týmu. Jsme mírně zkušený tým ( každý má za sebou aspoň 4 Matrixi a pár dalších šifrovaček). Pište na davidmarak1 na gmailu
Tým Zlomili jsme klíč hledá pátého člena. V případě zájmu pište na michaela.nova na gmailu.
Již jsem byl draftován.
Po poradě zbytků našeho týmu je možné mě adoptovat i samostatně. E-mail v mém předchozím příspěvku.
Zahájil jsem akci rozpuštění týmu, nechcete někdo adoptovat zbylé 2 členy? E-mail viz níže. Adopce obou současně je preferována.
Nezmění se ještě narychlo téma hry na: "Dobytí severního pólu"?
Ahoj, tak já to zkusím normálně - sháníme jednoho člena do týmu (snad) středního doletu, požadujeme ochotu luštit až do konce, dobrou náladu a v případě potřeby se hodí nebát se být chvíli sám :D Zájemci prosím pište na ondrasuchanek(a)seznam.cz
Neradostná událost postihla náš, zajisté zkušený, tým a oslaben jest hned o dva členy. Odvážíš-li se postavit vodníku, ba i umrlci, zajisté budeš cennou posilou. Máš-li dokonce blížence, budeš vážen tím více. Dokonalost míti netřeba.
V případě zájmu zašli list na vlastimil.zima na gmailu.
Dle předpovědi počasí zdá se, že dominovati bude báseň Štědrý den.
Modrá chryzantéma nalezena. Jdu zkusit také napsat nějakou tu poetrii, když letos tak frčí!
Chtěl bych letos Matrix jíti náš tým se však nechce jíti. Má to ale háček jeden, jsme tací dva, nejsem jeden.
Není tu tým co hledá členy dva? Rádi bychom šli oba dva. Herní index máme velký, náš přínos by byl taky velký.
Máš-li místa napiš hned, na lukas@krecan tečka net.
Sklání se nad šifrou, tužky jen svistí,
vtom vyletí šíp odkudsi z listí,
hrot těla kouše, chvěje se dřík,
takhle svou cestu zakončí KVÍK...
Pět modrých postav krade se šerem,
čelovky nesvítí, jdou špatným směrem,
uklouznou nohy, zbude jen památka
a na dně rokliny – chcípnou nám Zvířátka
Rychle jdou, peláší, zadání v ústrety
netuší, netuší, že les je zakletý,
aniž si povšimnou, skončí jim stezka...
z temnot se nevrátí Matice česká
Tady to krosnem, zazní o půlnoci,
začíná pršet, vylézají mloci,
byla to zkratka, však do pekelné škvíry
voy-a-ger, taktéž, přecení své síly
Tajenka šifry je k hřbitovu vábí,
hecnou se vzájemně, však nejsou srabi...
o pár let později položte kytici
na ten rov s nápisem: zde leží Hrošíci
Ptáci se probouzí, pomalu svítá,
a kolem rybníka skupinka hbitá,
"hej, čo to," – nestihnou však více
voda si přivlastní siluety Dolednice
Pět bludiček nad šiframi
netuší, že nejsou samy,
křížku, křížku mezi bory
pamatuješ na Prahory?
Choulí se při zdi, choulí se krutou zimou,
posté cpou šifře binárku neúčinnou,
oči už nedrží a ruce – ruce v barvě nachu
najdeš je, Roflíky, mrtvé u zdi v prachu
Ranní mlhou kamsi dále pochoduje pětice,
jsou však uši kolem cesty, moc jim klapou střevíce,
v zátočině pokřik mrazí: "honem, hrrr na ně",
nože kreslí rudé šrámy... vidíš Čerstvě řezané?
Šplhají na skálu a hledí v oči šelmy,
lví tělo, lidská tvář a oči přísné velmi,
tak zodpověz hádanku a zkus se vzepřít sfinze
toť věru to poslední, co svět ví o Bazinze...
Přiznám se, že básniček jsem moc nestvořil, řeknu to tedy prostým slovem: Kdysi jsem v nerozvážnosti napsal, že „Po trati choditi se zapovídá“. Vskutku lze učiniti výjimku a vydat se touto cestou, pokud vám chybí modrá chryzantéma do vaší Kytice. Zda ji získáme, je ve hvězdách a v rukou milého Karla Jaromíra. Co nám však zatím chybí, jest pátý člen do naší výpravy. Troufáš si? Napiš na kempas.mm na gmailu.
Zlovolníci Mezera, Bártík, Lipták a Stenchlák z chudobince se ku startu dostaví s vlastní tabulí a křídou, na niž po zapískaní ponejprv každý stokrát napíše "Nebudu čmárati znaky ohavné do Kytice ni jiných děl národních.", a teprv pak do hry vpuštěni budou!
Přátelé, k rozličným konsultacím či příznak ten či onen jest vhoden užívati či nikoliv, nemohu než odporučiti svůj spis Ausführliches Lehrgebäude der böhmischen Sprache (kterýžto by též mohl některou z her inspirovati!). Kéž by neušel Vaší pozornosti! J. D.
Vážení, je mou povinností označiti protagonisty, kteří užívají pro jazyk český nevhodné znaky a příznaky, čímž ničí jinak velice oku lahodný vzhled této knihy, za zatracené budižkničemy. Tedy nikoli, že bych je toužil udávati... KS
Drahý kolego Karle Jaromíre, za baráčnický spolek jenž zove se "Drtivá porážka" si dovoluji vyjádřit převeliká očekávání příjemných chvil strávených s Vaším dílem. AK v.r.
Přeceť však ještě prosba drobná: nemohl-li by býti v tu hru zařazen alespoň jeden splav?
Jakkoliv kvality práce milého přítele Karla Jaromíra ctím a uznávám, přeceť nemohu než s nepatrnou hořkostí konstatovati, že též dílo moje by jistě vhodným pro Vaše kratochvíle bylo... Arciť i křehká žena obrazným duchem vládnouti může, a jazykem českým - tím pokladem národa našeho, umně veliké příběhy opisovati! Leč dosti stesků. Díky Vám všem, kteří myšlení lidu českého tříbíte a nezdolnost jeho posilujete, jakož i pevnost přátelství, a to vše nehledě na nepohodlí své a čas promarněný! Věřte, že marno to není, dílo vaše jest potěchou mnohým srdcím! Nepoznána - as v pohodlném oděvu mužského střihu - též se k vaší kratochvíli již poněkolikáté s potěšením připojím. Budiž vám čest a sláva, ctění "orgové"! (Slovo to mi známo není, aniž ve slovníku páně Jungmannova bych jej byla nalezla, tedy se jen o jeho významu dohaduji - jistěť jest to cosi téměř božského!) Vaše B.N.
V první řadě chceme za hru poděkovat. Ač se nám nedařilo, kde to jen šlo, tak jsme si vcelku zaluštili. Ostatní dojmy se často překrývají s názory, které již zazněly, ale přesto to pro úplnost zmíním:
1) Gamebook: Ač vyzvednut předem, tak díky dlouhému přesunu na skutečný start nebylo s ohledem na jeho rozsah a komplexnost moc času na analýzu. Z nápověd jsme nenašli ani jednu a jestli nám měl pomoct s ujištěním, kterou z šifer na daném místě smíme vyzvednout, tak nepomohl. V průběhu hry jsme jej už jen zběžně kontrolovali a snažili se aspoň identifikovat délky jednotlivých větví (neúspěšně). Raději jsme se pak soustředili na šifry samotné. GB: Hezká práce, ale u nás to nějak selhalo. :-(
2) Šifry: S odstupem převažuje dojem, že byly hezké a dost těžké. Pokud náhodou něco vyzvedla část, doluštili jsme to až všichni. Některé extrémně pracné a i se správným postupem nečitelné (Romantická) - asi hulíme něco jiného než orgové. Přimlouváme se za nepatrně lehčí, nebo možné lépe řečeno jednoznačnější šifry (z dalších např. 100+1 interpretace pravidel Macháčka).
3) Ta pracnost byla extrémní i u dalších, na které ani nepřišlo (za všechny třeba Frekvenčka). Takové šifry by mě bavily na dlouhodobých hrách jako Haluz, Lamí stezkou, AstraX, Českolet; ale zabít třetinu Matrixu jednou takovouhle "Bezvíčkovinou" (ač s nápadem) mi přijde škoda. Přimlouváme se jednoznačně za méně pracné šifry.
4) Líbila se nám relativně malá oblast celé hry. To by mohlo zůstat!
5) Byl to první Matrix od 2006, kde jsme se nerozdělili, krom rychlých vyzvednutí asi 4 stanovišť. A beztak v 1-2 lidech nic nedotáhli. Ani + ani -, prostě fakt.
Nějak mi asi byl sympatičtější dřívější koncept méně větví a jednoduššího schématu hry s lineárkou v druhé části, ale ať to bude jakkoli, přijdem za rok zase. :-)