dobré rady
aneb postřehy starého zálesáka, jak se účastnit (možná i dojít do cíle) a přežít podobnou akci
1. Dobrá příprava
- těžko na cvičišti, lehko na bojišti
- poznej autory a jejich hry
Nastudujte veškteré informace, které stihnete, o autorech a hrách, které dělali. Podívejte se na typy šifer, na zápisky lidí, na území, kde se hra konala apod. Schopný člověk zjistí sem tam nějaké indície. Autoři rádi vykrádají sama sebe, takže je veliká šance, že vám to pomůže vžít se do jejich uvažování. Nalovte po internetu, co můžete - fotografie autorů, jejich mobilní telefony apod., může vám to usnadnit poznat kontaktní osoby. - poznej šifry
Sežeňte si jakoukoliv dostupnou literaturu o šifrách pro hry a prostudujte si jí, určitě neprohloupíte, čím více strategií poznáte, tím máte větší šanci něco vyluštit - poznej místo činu - Praha
Hlavně pro mimopražské, je dobré se v klidu projít Prahou a naučit se orientační body a jak se rychle dostat z místa na místo. Ale šetřete si síly na noc! - připrav si a nastuduj podklady
To se týká hlavně map, hodí se veliký plán Prahy s rejstříkem ulic (kniha) a mapa Prahy (pokud možno aktuální) se zakreslenou MHD. Také je dobré si nastudovat systém a jízdní řády MHD hlavně ve večerních hodinách a v noci a udělat si z toho záznamy. Kupříkladu nastudujte noční linky metra a jejich návaznosti na přestupech - obvykle jezdí přesně po deseti minutách. Některé přestupy lze stíhat jen tryskem a se štěstím, a vyplatí se to vědět. To samé noční tramvaje - které linky jak jedou a v jakých časech se kde potkávají (co dvacet minut se to opakuje, takže je to jednoduché). Nastudujte jízdní řády ranních vlaků z Prahy ven - poznej Matrix
Je dobré povinně zhlédnou všechny díly a udělat si poznámky
2. Strategie
- co nemáš v hlavě, musíš mít v nohách
- počítejte dopředu s tím, že se budete muset rozdělit, jinak nemáte šanci to stihnout. Dobré je, aby děvčata nechodila v noci sama, pokud máte v týmu 3 a více kluků, klidně si připravte 3 sub-týmy
- opravdoví stratégové mohou nechat jeden tým v záloze kupříkladu na přestupní stanici metra, pokud nemáte více aktivních cílů. Tento tým se potom k dalšímu stanovišti dostane operativněji. Stanoviště jsou často na místech daleko od sebe.
- jakmile máte více cílů, kam jít, rozdělte tým. Jakmile máte nějaké šifry, pokuste se většinu lidí spojit a řešit. K případnému dalšímu cíli pošlete pouze rychlou spojku.
- přednostně řešte časově omezená stanoviště - v tramvaji, v metru, časované telefony. Taková stanoviště jsou dost nevděčná (dlouhé čekání) ale snažte se na ně neplýtvat lidmi (jedna maximálně dvě osoby). Pokud propásnete čas, ztratíte tím více, než kde jinde.
- všechny zprávy si opisujte a zaznamenejte doslovně a pečlivě, často je v nich ještě nějaký skrytý význam, který se při jiném, než doslovném opisu ztratí.
- lepší je méně spěchat a více myslet. Tým, složený z divokých štváčů dost často nevítězí. Běhejte, pokud to má smysl (něco potřebujete včas stihnout, jinak budete zbytečně dlouho čekat), jinak šetřete síly. Noc je dlouhá a rychlá chůze poslouží stejně dobře, jako zbrklý běh.
- pozor na konflikty - časně k ránu se nocí plouží dosti podivná individua, kterým je lépe se vyhnout.
- základna - ideální je, pokud najdete nadšeného šílence, který bude po celou hru sedět nejlépe v práci u služebního konferenčního telefonu obklopen počítači s rychlým internetem. Je to silně nevděčná role, ale v rámci pravidel může udělat hodně. Nesmí sice luštit šifry, ale může dávat dohromady informace, vyhledávat dopravní spojení a informace v mapě, logisticky řídit tým. Zajímavý model by bylo vyčlenit na tuto pozici geniální osobu přímo z týmu, (podmínkou by byla technická možnost posílat jí fotografie šifer).
- užijte si pohodlí, jak to jenom jde. Pokud potřebujete luštit šifru a náhodou stojíte u teploučké hospůdky, využijte to, po půlnoci jich už moc nepotkáte. Ale nic se nesmí přehánět!
- pozor na přehnané očekávání, hlavně pokud jste podobné hry doposud nehráli. Uvědomte si, že na filmovém plátně je příběh hrdinů smrsknutý do nějakých dvou nabitých hodin. Ve skutečnosti by je týdny svírala hrůza ze smrti a odhalení, hořkost nad nepodařenou akcí, bezmocnost a nutnost okamžitého rozhodnutí, co dělat dál. A tak trochu podobně se budete cítit i vy. Ve skutečnosti nedojde k bojové akci každých třicet vteřin a navíc ani vy nejste superhrdinové. Většinu času budete chodit a chodit a chodit a hledat a chodit a čekat a nic nevědět a luštit a zase chodit a spát za chůze a stát a připadat si jak blbci...
- připravte se, že přijde krize. Až budete někde uprostřed noci dvě hodiny bloumat promrzlí bez jasného cíle, s nevyluštitelnou šifrou, s pocitem, že jste naprosto nic nepochopili a ostatní jsou už určitě dávno v cíli, pochopíte. Tak si uvědomte, že ostatní jsou na tom úplně stejně jako vy. Nezabíjejte prvního organizátora, kterého potkáte, i když vám bude připadat, že by si to zasloužil. Změňte rutinu! Projděte znova v klidu všechny záznamy, zkuste se na to podívat z jiného úhlu, pokud si něčím nejste jistí, klidně se znovu vraťte na stanoviště a překontrolujte to. Teď přišla ta správná chvíle dát si čokoládu a kafe ve vyhřátém nočním baru, nebo otevřít termosku s čajem. A ono vám tam něco určitě naskočí.
3. Co vzít s sebou?
- co nemáš s sebou, nemáš vůbec - ideální je, když každý má všechno, nebo alespoň každá sub-skupina má vše.
- batoh - nalehko se to lépe táhne, ale pamatujte, že co si nevezmete s sebou, na ulici v noci nenajdete, rozhodně se to hodí, jak se dočtete dále, věcí bude více než dost.
- vodu - jeden a půl litru na osobu je minimum, pokud to bude možné, vodu doplňte
- dobré jsou různé energy-sajrajty-drinky, mimořádně se to hodí proti únavě
- termosku s čajem - je to sice zbytečný těžký krám navíc, ale hlt teplého čaje vás zahřeje - možná více na duši než na těle, což ale budete ve tři ráno zatraceně potřebovat
- malou pet láhvi s něčím, co trochu zahřeje
- čokoláda, a jiné energetické ňamky - čím více, tím lépe
- dobré boty - i do nepohody, vody a bahna, raději pevné ať si někde potmě nezvrtnete kotník
- hodně teplé oblečení - v noci v dubnu je pekelná kosa a zavřené hospody. Lepší je mít více vrstev, které lze dle potřeby přidat. Dobré je mít kvalitní nepromokavou bundu. Jako rezervu si nechte někde navíc jeden svetr a teplé triko, budete za něj rádi.
- skládací deštník - je to přepych, ale pokud bude pršet, užijete ho
- dostatek papíru a psací potřeby - pozor na některé propisky, které mají tendenci v chladu přestat psát, pojistěte si to obyčejnou tužkou a ořezávátkem.
- podklady pro luštění - kupř. pevné desky, tabulku s morseovkou, pokud jí neumíte z hlavy, tabulku pořadí písmen v abecedě a jejich četnosti v textu apod.
- kus lana (cca 6 metrů), ideální je k tomu 20m padákové šňůry. Když se někdo dostane do průšvihu, může se to hodit i když pro hru to asi potřeba nebude.
- baterku - světlo budete potřebovat po celou noc a počítejte s tím, že můžete potřebovat svítit i několik hodin v kuse. Doporučuju slabší baterku na běžné přesuny a luštění a jednu silnou, pokud si potřebujete nějakm posvítit. Počítejte s tím, že obě dvě by měly vydržet alespoň několik hodin svítit, takže je potřeba mít náhradní baterie. Běžné baterie v silnější baterce vydrží tak 30 až 60 minut.
- ubrousky - na utření od bahna a od sajrajtu
- malá lékárna - hlavně tlakové obvazy a škrtidlo, na oděrky se neumírá
- zapalovač - jen tak pro jistotu
- mobil - dostatečný kredit, nabitá baterie. Nejlépe náhradní baterie či jiný zdroj. Stoprocentní jistotou je nabíječka na kličku, ale docela se utočíte
- kompas s pravítkem
- doklad totožnosti - až na vás ctihodný občan města Pražského zavolá hlídku policie, může se to hodit. Nesnažte se tvrdit, že jste Trinity, z Bohnic vás sice za pár dní pustí, ale zážitek nestojí za to. Lepší je v tomto případě přiznat pravdu.
- logistická základna - pokud máte někde v centru volný byt, nebo někde zaparkujete auto, můžete si tam odložit některé věci, se kterými se vám nechce tahat. Máte asi tak sotva desetiprocentní šanci, že budete někde poblíž, až je budete potřebovat.
- všechny ostatní věci uvedené organizátory
4. Co s sebou pro HiTech týmy
Doba se mění. Před dvaceti lety na všechno stačila tužka a papír a v noci se při bojovce svítilo svíčkou. Před patnácti lety jsme dokázali s pomocí vysílaček s mizerným dosahem pár set metrů pokrýt herní prostor pět krát pět kilometrů. Před deseti lety jsem měl seznam asi 50 čísel telefonních důležitých budek po Praze a s pomocí časového plánu jsme se dorozumívali. Před pěti lety dokázaly kamarádku vytočit děti na táboře, když celonoční bojovou hru dořešili s pomocí GPS asi za půl hodiny. A dnes, v době dalších HiTech krabiček, zle spoustu věcí řešit ještě jinak. Výsledek je někdy sporný...
- digitální fotoaparát - vyfoťte si všechny zprávy, které potřebujete opsat, poslouží jako berlička pokud si to opíšete špatně
- MP3 záznamník - všechny vzkazy a zprávy si namluvte a nemusíte to opisovat. Navíc to máte doslovně. Ale doporučuji si to někde v klidu stejně přepsat, někteří lidé dokážou lépe myslet nad textem, který vidí před sebou
- počítač - pro opravdové fajnšmekry, jinak je to těžká kráva navíc. Lze použít jako pomocník při luštění (asi tak pro maximálně jednu šifru), pokud je samozřejmostí internet, můžete si dovolit taková kouzla, jako vyhledávat spojení MHD, posílat fotografie šifer kolegům z týmu apod.. Pokud máte málo balastní zátěže, vemte si s sebou ještě přenosnou tiskárnu a můžete šifry namnožit pro ostatní sub-týmy
- GPS - vám bude v podstatě na nic pokud umíte s kompasem, mapou a krokováním vzdálenosti. Jinak si jí vemte.
A to je asi tak všechno. Pokud jste dočetli až sem a některé rady vám nepřišly jako úplné kraviny, máte celkem solidní šanci, že si hru přinejmenším užijete.
Ondra Vitouš (autor není organizátorem hry)