- Netvrďte mi, že jde opravdu o nějakou vojenskou náborovou akci. Co to všechno vlastně znamená?
-
- Matrix je šifrovací závod. To znamená, že hlavní část závodu tvoří luštění šifer. Výsledek šifry většinou budete potřebovat, abyste věděli, kam postupovat dál.
- Matrix je týmový závod. Závodíte v týmech o 3−5 lidech. Dobře sestavený tým je klíčem k úspěchu.
- Matrix je noční závod. Trvá 21 hodin a převážná část se odehrává v noci. Slábnoucí světlo baterky, únava a lezavá zima ve 3 ráno dávají luštění šifer i orientaci v terénu úplně jinou dimenzi.
- Už mám za sebou pěkných pár ročníků Bedny, Tmou, Svíček, Po škole, Paralaxy. Mohu čekat něco podobného?
- Ne zcela. Můžete čekat podobné šifry. Oproti klasickým šifrovačkám ale počítejte i s nešifrovými aktivitami, které otestují vaši sílu, odvahu, schopnost reagovat v nečekaných situacích. Připravte se na to, že vaše cesta nebude lineárním řetězcem stanovišť, ale bude se větvit, proplétat a zase spojovat. V mnoha případech bude užitečné se jako tým rozdělit. Na druhou stranu, pokud nějakou šifru nevyluštíte, není vše ztraceno, můžete ji většinou obejít alternativní cestou.
- Doma mi praská police pod tričky z Tmou, šuplík pod hlavolamy z Bedny, prádlo z Napalmně rozdávám podepsané fanynkám a srpen bez svíčkové si nedovedu ani představit. Bude pro mne Matrix vůbec zajímavý?
- Co vám budeme povídat. Stejně přijedete.
- Loni jsme Matrix chtěli dokončit ještě hluboko v noci, ale herní systém nám to nedovolil, museli jsme čekat, než budeme moci vyhrát finále. Bude to letos stejně?
- Letos to bude zase trochu jiné, pokud si věříte, že hru dokončíte brzy, budeme se na vás v cíli těšit.
- Musím mít vystudovaný matfyz/techniku/lingvistiku/parazitologii, abych měl aspoň nějakou šanci zvítězit?
- Nemusíš. Ale bude se ti jistě hodit schopnost analytického uvažování, logického myšlení… a samozřejmě zkušenosti s luštěním šifer, třeba z jiných šifrovaček.
- Máme šanci uspět, pokud neznáme příběh Hvězdné brány?
- Ano! Hráči obeznámení s univerzem Hvězdné brány si možná některé prvky hry o něco více užijí, váš výsledek však na znalosti předlohy záviset nebude. Pustit si nějaký ten díl před hrou však samozřejmě neuškodí. Pokud máte málo času, lze si seriál rychle dostudovat zde.
- Co tedy jako tým musíme mít, abychom zvítězili?
- Všechno. Inteligenci. Výdrž. Tepelnou regulaci. Silnou morálku, která neutrpí ani po několika hodinách neúspěšného snažení. Improvizaci. Koordinaci. Spolupráci v týmu. Schopnost jedince rozhodnout za celý tým.
- Určitě mějte v týmu inteligenta, který exceluje v logickém uvažování.
- Určitě mějte v týmu sportovce, který hravě splní jakoukoliv fyzickou aktivitu.
- Určitě mějte v týmu chodící knihovnu, která všechno ví, všechno zná a pokud by snad náhodou něco nevěděla, tak aspoň ví, kde to vyhledat.
- Určitě mějte v týmu znalce umění, nebo ještě lépe šikovného hudebníka či kreslíře.
- Určitě mějte v týmu někoho zdatného v orientaci a čtení map.
- Určitě mějte v týmu schopného organizátora a taktika, který vždy bude vědět, koho je nejlepší kam poslat.
- Určitě mějte v týmu někoho, kdo po celou dobu hry bude udržovat vaši morálku a zvedat vám náladu v krizových situacích, například písněmi proti trudnomyslnosti.
- A konečně nezapomeňte, že maximální počet lidí v týmu je pět.
- Co je dobré si vzít s sebou?
-
- Oblečení, které vydrží ve městě, v lese, ve vodě, v blátě, v podzemí, ve vakuu a prakticky ve všem. Víte přece, co dokáže aprílové počasí dělat za vylomeniny.
- Jídlo a pití. Nejlépe takové, co vás dokáže povzbudit (čokoláda, domácí štrúdl apod.).
- Aspoň dvě baterky na tým. Přibalte si náhradní baterie, noc bude trvat kolem 9 hodin.
- Jízdenku MHD platnou po celou dobu hry. Nepražským účastníkům doporučujeme 24hodinovou síťovou jízdenku. Stojí 110 Kč a lze s ní jezdit kromě MHD i osobními vlaky, přívozy a lanovkami na území Prahy.
- Papíry, podložky a něco na psaní. Raději více od všeho.
- Mapu Prahy s rejstříkem ulic. Netřeba žádné konkrétní vydání. Raději více, ne v každé mapě jsou všechna stanoviště (ověřeno).
- Pravítko, nůžky a lepidlo.
- Něco, čím jste schopni změřit azimut (buzola, GPSka, úhloměr, mech apod.).
- Technické prostředky pro komunikaci nejen v rámci vašeho týmu, ale i s okolním světem − mobily, vysílačky, internet.
- Nejste-li proti nim nějak vysazení, vezměte si i nějaké šifrovací pomůcky.
- Co znamená, že se můžeme při hře dělit? Jak to udělat nejlépe?
- V zásadě existují dva léty prověřené modely dělení týmu na Matrixu. První model je založit si lušticí základnu na nějakém klidném, suchém a dopravně dostupném místě, tam luštit a pro další šifry vysílat rychlé posly. Druhý model je rozdělit se na 2-3 víceméně autonomní jednotky, které se samy pohybují a luští a občas si sdělí, kde jsou a jak se jim vede. Druhý model je náročnější na luštění (vyřešit šifru ve dvou nebo sám je podstatně těžší než s celým týmem), v prvním modelu vás zase nejspíš čeká celkově více času stráveného cestováním.
- Týmový koordinátor, který neluští, ale organizuje pohyb týmu (sedí doma u netu a hledá vhodné spoje, místa setkání apod.) se počítá do členů týmu, nebo je to přítel na telefonu?
- Jakmile je někdo do hry zasvěcen a aktivně týmu pomáhá, počítá se do členů týmu.
- V pravidlech se píše, že v některých částech hry se má tým někam dostavit společně. Jeden náš spoluhráč ale vůbec není v Praze, luští z domova to, co mu pošleme. Jak máme postupovat?
- Pravidlem je myšleno, že se na dané místo dostaví všichni, kdo se dostavit mohou. Zůstal nemocný spoluhráč doma v posteli? Dostavte se bez něj. Těhotná členka týmu si odskočila na noc zdřímnout a připojí se znovu až ráno? Dostavte se bez ní. Ale: spoluhráč přestoupil do špatné tramvaje a musíme na něj dvacet minut čekat? Počkejte na něj. Jsme si vědomi, že hranice mezi příklady není zcela ostrá. Pokud svůj případ nedokážete k uvedeným příkladům připodobnit, zkuste na sebe být spíš přísní. Pokud si ani pak nebudete jistí, zavolejte orgům.
- Proč jste zrušili smsinfo a zavedli povinný internet? Mám starý telefon a internet do něj asi ani nedostanu…
- Se stim smiř… Ale ne, vážně, Matrix mezi šifrovačkami dlouhodobě patří mezi ty více vstřícné k moderní technice. Mobilní internet a další možnosti, jak se v terénu připojit k internetu, považujeme v roce 2014 za přiměřeně rozšířené. Stačí, když se bude moci připojit jeden člen týmu (i když jakékoli povinné či doporučené vybavení se hodí mít víckrát, zejména, když se tým dělí). SMS info bylo dlouhodobě méně spolehlivé než internetová verze, pravidelně se po hrách objevují reklamace nezaznamenaných a nedoručených sms. Organizační kapacitu, kterou ušetříme jeho zrušením, investujeme do jiných částí hry.
- No ale já ten internet v mobilu vážně nemám a pořídit si ho nemůžu… nebo v nouzi nějaký jo, ale bojím se, že budeme v nevýhodě proti mobilním geekům.
- Skutečné herní nároky na internet budou nízké a ani předpotopní vybavení by nemělo být překážkou ve hře. Nějaké další dotazy?
- Ano.
- Napiš nám na matrix@velkyvuz.cz a rádi ti odpovíme.