Fakt pěkná, škoda že nám do docvaklo až při cestě metrem zpět, ale Brute force je taky metoda :)
Na úvod je potřeba učinit několik pozorování:
- Hrací deska má 26 polí, můžeme tedy každému políčku přiřadit písmenko A až Z ve směru určeném šipkou (začneme písmenkem A u pole vlevo od šipky).
- Jednotlivá políčka jsou spojena tlustými čarami tří odstínů. Na tmavé čáře se nachází vždy obrázek vláčku, na světlém vlajka ČR. Odstíny a obrázky tedy mají nějakou pevnou spojitost a nejspíše odkazují na něco v reálném světě.
- V bezprostředním okolí kteréhokoli políčka se nikdy nenachází dvě čáry stejného odstínu. Vždy do něj vstupuje jiná čára, než z něj vystupuje.
- Samotné políčko se skládá z okraje a výplně, přičemž jejich odstíny odpovídají odstínům dvou čar do políčko bezprostředně obklopujícím.
V této fázi to chce nápad. Plán hry trochu vypadá jako plán MHD. Na plánu se vyskytují čáry tří stylů. což odpovídá počtu linek metra v Praze. Do každého pole vstupuje jiná čára, než z něj vystupuje, zaměříme se tedy jenom na přestupní stanice. Obrázek vláčku nyní už můžeme interpretovat jako stanici Hlavní nádraží, obrázek vlajky ČR jako stanici Náměstí republiky. Právě tyto stanice se totiž nacházejí uzavřené v trojúhelníku tvořeném přestupními stanicemi Můstek – Muzeum – Florenc a šifra zřejmě pracuje pouze s tímto trojúhelníkem stanic.
Když si toto uvědomíme, máme polovinu šifry vyřešenou.
Každé pole představuje jednu z přestupních stanic metra v Praze, přestup však lze realizovat dvěma způsoby, např. na Můstku lze přestupovat z metra A na metro B, nebo naopak.
Existuje právě šest možných způsobů, jak v přestupních stanicích přestoupit:
- 1: A->B
- 2: A->C
- 3: B->A
- 4: B->C
- 5: C->A
- 6: C->B
Pokud tyto možné přestupy v lexikografickém pořadí namapujeme na herní kostku, můžeme začít pohybovat figurkou. Na správný způsob mapování možných přestupů navádí i tabulka v šifrovacích pomůckách vytištěných na Hvězdné mapě, která toto mapování výslovně uvádí. Vidíme, že figurka se nachází na poli, do nějž vchází linka B a vychází z ní linka C. Přestup B->C máme namapovaný na čtyřku, popojdeme tedy o 4 pole a sepíšeme písmenko, na kterém jsme se zastavili, což je “L”. Na tomto poli vidíme, že realizujeme přestup C->B. Popojdeme tedy o šest polí a házíme kostkou znovu tak dlouho, dokud padá šestka – podobně jako v člověče, nezlob se. Tímto způsobem dojdeme až na písmeno “A”.
Postupně tímto způsobem obejdeme několikrát celou desku a vyjde nám tajenka HLADKOVZ, která se cyklicky opakuje. Další šifra se nachází na západním konci ulice Hládkov.
Pro zajímavost: Osmipísmenná smysluplná tajenka je vzhledem ke způsobu konstrukce šifry a vnitřním vazbám v ní obsaženým luxusně dlouhá. Druhá nejdelší tajenka, kterou se nám povedlo sestavit a která by odkazovala na konkrétní místo v Praze, má pouhé znaky čtyři (jde o ulici Kozí).