Pro začátečníky
Co je to Matrix a jak to souvisí s Azkabanem?
Matrix je městská šifrovací hra. To znamená, že se svým týmem procházíte městem a luštíte různé úlohy (šifry), jejichž výsledek vám obvykle poradí, kam postupovat dál.
Matrix je z velké části noční hra. Hraje se nonstop od sobotního odpoledne do nedělního poledne. Slábnoucí světlo baterky, únava a lezavá zima ve tři ráno dávají luštění šifer i orientaci v terénu úplně jinou dimenzi.
Matrix je těžká hra. Její náročnost je nastavena tak, aby i pro zkušené hráče bylo výzvou ji celou úspěšně dokončit. Organizátoři však hru připravují tak, aby byla ve svém průběhu zábavná i pro ty, kdo ji nedokončí.
Matrix vedle šifer obsahuje také příběh, inspirovaný nějakým popkulturním dílem či jeho částí. V letošním ročníku to bude Azkaban — legendami opředené ostrovní vězení pro nejhorší zločince ze světa Harryho Pottera.
Na rozdíl od jiných šifrovaček není Matrix tvořen lineárním řetězcem stanovišť, ale může se větvit, proplétat a zase spojovat. V mnoha případech bude užitečné se jako tým rozdělit. Díky nelineárnosti nemusíte pro úspěšný postup hrou vyluštit všechno — občas se naskytne příležitost, jak nějakou zapeklitou úlohu obejít.
Jak si máme sestavit tým?
Tým na Matrixu tvoří 2-5 lidí, přičemž optimální je složit kompletní pětici — víc hlav víc ví, snáze se dělí, a když si třeba někdo v noci na chvíli zdřímne, jsou tu hned čtyři další, kteří ho můžou vzbudit a donutit k luštění.
Dobré je, když se mezi sebou v týmu už předem znáte a víte, co od sebe očekávat. Členové týmu by ideálně měli být odhodlaní hrát až do konce: pokud vám dva lidi odjedou posledním metrem domů, zbylou trojici to značně oslabí.
Velmi se hodí, pokud každý člen uvažuje trochu jiným způsobem: tým pěti matematiků sice vyřeší v rekordním čase šifru založenou na matematice, ale vzápětí si vyláme zuby na slovně asociační úloze.
Kdo by tedy ve vašem týmu měl být, abyste ve hře uspěli?
- inteligent schopný logického uvažování.
- systematik, který dokáže všechno zanalyzovat a není líný spočítat, kolik je v šifře písmen/slov/vět/řádků/obrázků.
- zodpovědný jedinec, který včas zaplatí startovné, bude znát pravidla, před hrou zkontroluje, že máte v týmu všechno povinné a doporučené vybavení, a během hry pečlivě skladuje vše, co jste od organizátorů dostali.
- sportovec, který ochotně doběhne pro další šifru či vzdálenou nápovědu a na pěších přesunech nastavuje svěží pochodové tempo.
- člověk s všeobecným vzděláním, který toho hodně zná, a když něco náhodou nezná, tak aspoň ví, kde to vyhledat.
- člověk s širokým přehledem v oblasti kultury a popkultury.
- člověk zdatný v orientaci a čtení map.
- schopný organizátor a taktik, který vždy bude vědět, koho je nejlepší kam poslat.
- člověk, který bude po celou dobu hry udržovat vaši morálku a zvedat vám náladu v krizových situacích, například písněmi proti trudnomyslnosti.
A při tom stále mějte na mysli, že maximální počet členů týmu je pět.
Zajímá mě to a rád bych se účastnil, ale bojím se, že neseženu dostatek podobně nadšených kamarádů, abychom složili tým.
V posledních týdnech před hrou začnou některé týmy shánět náhradníky na doplnění svých stavů. Sledujte diskusi nebo facebookovou událost.
Dobře, tým máme složený a zaregistrovaný. Jak se máme připravit na hru?
- Rozhodně se vyplatí nasbírat zkušenosti. Projděte si starší ročníky Matrixu, prohlédněte si šifry, zkuste si jich pár vyluštit. Když vám budou připadat těžké, nezoufejte. Většině hráčů to jde na hře, v zápalu boje, podstatně lépe než doma v křesle.
- Nejstarší šifrovací hra Tmou vydala před lety pro začátečníky manuál, tak si jej můžete přečíst.
- Řešení některých šifer vede na zažité kódovací principy (morseovka, Braillovo písmo, semaforová abeceda…), které jsou shrnuty např. v šifrovacích pomůckách Chlýftýmu. Je dobré mít o těchto principech základní přehled, abyste třeba v případě, že se vám v šifře zdá, že se dá něco rozdělit na tři typy znaků a jeden z nich se neopakuje dvakrát za sebou, rozpoznali morseovku, kde ten neopakující se znak bude pravděpodobně oddělovač. Velmi doporučujeme mít tyto pomůcky s sebou na hře.
- V týdnu před hrou budou zveřejněny Poslední informace před hrou. Dobře si je přečtěte, budou obsahovat důležitá herní upřesnění (například místo startu).
- Na start se dostavte raději trochu s předstihem, ať se stihnete ve všem zorientovat.
- Před hrou se dobře vyspěte.
- Přestože je Matrix založený především na luštění šifer a ve hře je povoleno používat městskou dopravu, počítejte s tím, že během hry nachodíte pěkných pár kilometrů.
- Na nedělní odpoledne si neplánujte žádný velkolepý program. Matrix je hra náročná duševně i fyzicky, bude se vám hodit nějaký prostor k odpočinku.
A co si na hru máme vzít?
- Vše, co je v pravidlech uvedeno jako nezbytné a doporučené vybavení. Nezbytné je opravdu nezbytné, u doporučeného si lze teoreticky představit, že se bez něj tým obejde, ale často by to bylo značně obtížné. Hodí se mít základní věci v týmu víckrát, nejen kvůli plánovanému dělení týmu. Zejména světlo a základní psací potřeby by měl mít každý člen týmu. Pokud vybavení nechcete moc řešit, můžete dobrovolně zaplatit vyšší startovné a my Vám nezbytnou šifrovací výbavu předáme na startu hry. Více informací najdete v sekci Startovné.
- Pohodlné oblečení a boty, které vydrží ve městě, v lese, v blátě, v zimě, v dešti, na slunci. Aprílové počasí může provádět různé vylomeniny.
- Něco na sezení: karimatku, skládací rybářskou stoličku, kus polystyrenu apod.
- Jídlo a pití. Takové, které nosíváte na výlety, hodí se pár sladkých posil na rychlé povzbuzení.
- Něco, co vás udrží v noci bdělé: čokoláda, termoska s kávou, energy drink. Zkušenosti však radí, že nejlepší vzpruhou proti ospalosti je čerstvě vyluštěná šifra.
- Jízdenku do pražské MHD. Pravděpodobně se vám vyplatí spíše celodenní, než platit jednotlivé jízdy.
Co znamená, že se můžeme při hře dělit? Jak to udělat nejlépe?
Ve hře může dojít k situaci, kdy se naráz dozvíte polohu několika dalších stanovišť. Obejít je postupně všechny s celým týmem by bylo nepraktické, je tedy lepší se dočasně rozdělit.
V zásadě existují dva léty prověřené modely dělení týmu na Matrixu. První model je založit si lušticí základnu na nějakém klidném, suchém a dopravně dostupném místě, tam luštit a pro další šifry vysílat rychlé posly. Druhý model je rozdělit se na 2-3 víceméně autonomní jednotky, které se samy pohybují, samy luští a občas si sdělí, kde jsou a jak se jim vede. Druhý model je náročnější na luštění (vyřešit šifru ve dvou nebo sám je podstatně těžší než s celým týmem), v prvním modelu vás zase nejspíš čeká celkově více času stráveného cestováním.
Obsahuje hra nějaké nebezpečné prvky?
Úlohy Matrixu, včetně případných nešifrových aktivit, nejsou plánovány jako fyzicky nebezpečné. Pokud získáte dojem, že vás hra nutí do něčeho riskantního (přebíhat dálnici, lézt po prudkém srázu), s nejvyšší pravděpodobností postupujete špatně.
Sami se snažte možnému nebezpečí předcházet — například tím, že nepošlete vyzvednout šifru v temném parčíku nejkřehčí dívku z týmu bez doprovodu.
Co když nám něco nepůjde vyluštit?
- Nevzdávejte se. Organizátoři si v podstatě přejí, abyste šifru vyřešili (často si ale zároveň přejí, aby vám dala trochu zabrat).
- Hledejte, co je v šifře divného, netypického, zkoušejte si představit, kde by se dalo číst řešení.
- Říkejte nápady nahlas. Je možné, že máte každý v hlavě kus důležitého pozorování, který sám o sobě nedává smysl, dohromady však už ano.
- Zkoušejte počítat. Naleznete-li v šifře 26 prvků čehokoli, je dost možné, že to bude souviset s anglickou abecedou.
- Zkuste si zrekapitulovat vše, co už jste dělali. Nepřeskočili jste nějaký nápad, který už zazněl před půl hodinou?
- Pracujte s mapou. Není ta podivná změť slabik, kterou jste před chvílí zavrhli, ve skutečnosti název něčeho poblíž?
- Při delším záseku je populární tzv. přesun proti trudnomyslnosti. Sbalte si všechny věci a popojděte na nějaké jiné místo, ideálně takové, kde se bude lépe luštit. Ale i samotná krátká procházka často pomůže.
- Čas od času zkontrolujte hodinky a webinfo. Některé nápovědy či možnosti, jak šifru obejít, se můžou objevit po určité době od vyzvednutí.
Jak hra končí?
V zásadě existují tři možné konce:
- Úspěšně projdete hrou až do cíle, kde splníte závěrečný úkol. Sláva!
- Nastane konec hry a vy ještě nebudete v cíli. Bojovali jste až do konce!
- Hru ještě před časovým limitem vzdáte.
Po skončení hry bude všem týmům prozrazena pohoha cíle, kde budou organizátoři vysvětlovat autorská řešení šifer a vyhlašovat vítěze hry.
Výsledky hry, šifry a jejich řešení by měly být také v dohledné době po skončení hry dostupné na webových stránkách.
Mám ještě další dotaz…
Napiš nám na matrix@velkyvuz.cz a rádi ti odpovíme.