Pro začátečníky

Co je to Matrix a jak to souvisí s Azkabanem?

Matrix je městská šifrovací hra. To znamená, že se svým týmem procházíte městem a luštíte různé úlohy (šifry), jejichž výsledek vám obvykle poradí, kam postupovat dál.

Matrix je z velké části noční hra. Hraje se nonstop od sobotního odpoledne do nedělního poledne. Slábnoucí světlo baterky, únava a lezavá zima ve tři ráno dávají luštění šifer i orientaci v terénu úplně jinou dimenzi.  

Matrix je těžká hra. Její náročnost je nastavena tak, aby i pro zkušené hráče bylo výzvou ji celou úspěšně dokončit. Organizátoři však hru připravují tak, aby byla ve svém průběhu zábavná i pro ty, kdo ji nedokončí.

Matrix vedle šifer obsahuje také příběh, inspirovaný nějakým popkulturním dílem či jeho částí. V letošním ročníku to bude Azkaban — legendami opředené ostrovní vězení pro nejhorší zločince ze světa Harryho Pottera.

Na rozdíl od jiných šifrovaček není Matrix tvořen lineárním řetězcem stanovišť, ale může se větvit, proplétat a zase spojovat. V mnoha případech bude užitečné se jako tým rozdělit. Díky nelineárnosti nemusíte pro úspěšný postup hrou vyluštit všechno — občas se naskytne příležitost, jak nějakou zapeklitou úlohu obejít.

Jak si máme sestavit tým?

Tým na Matrixu tvoří 2-5 lidí, přičemž optimální je složit kompletní pětici — víc hlav víc ví, snáze se dělí, a když si třeba někdo v noci na chvíli zdřímne, jsou tu hned čtyři další, kteří ho můžou vzbudit a donutit k luštění.

Dobré je, když se mezi sebou v týmu už předem znáte a víte, co od sebe očekávat. Členové týmu by ideálně měli být odhodlaní hrát až do konce: pokud vám dva lidi odjedou posledním metrem domů, zbylou trojici to značně oslabí.

Velmi se hodí, pokud každý člen uvažuje trochu jiným způsobem: tým pěti matematiků sice vyřeší v rekordním čase šifru založenou na matematice, ale vzápětí si vyláme zuby na slovně asociační úloze.

Kdo by tedy ve vašem týmu měl být, abyste ve hře uspěli?

A při tom stále mějte na mysli, že maximální počet členů týmu je pět.

Zajímá mě to a rád bych se účastnil, ale bojím se, že neseženu dostatek podobně nadšených kamarádů, abychom složili tým.

V posledních týdnech před hrou začnou některé týmy shánět náhradníky na doplnění svých stavů. Sledujte diskusi nebo facebookovou událost.

Dobře, tým máme složený a zaregistrovaný. Jak se máme připravit na hru?

A co si na hru máme vzít?

Co znamená, že se můžeme při hře dělit? Jak to udělat nejlépe?

Ve hře může dojít k situaci, kdy se naráz dozvíte polohu několika dalších stanovišť. Obejít je postupně všechny s celým týmem by bylo nepraktické, je tedy lepší se dočasně rozdělit.

V zásadě existují dva léty prověřené modely dělení týmu na Matrixu. První model je založit si lušticí základnu na nějakém klidném, suchém a dopravně dostupném místě, tam luštit a pro další šifry vysílat rychlé posly. Druhý model je rozdělit se na 2-3 víceméně autonomní jednotky, které se samy pohybují, samy luští a občas si sdělí, kde jsou a jak se jim vede. Druhý model je náročnější na luštění (vyřešit šifru ve dvou nebo sám je podstatně těžší než s celým týmem), v prvním modelu vás zase nejspíš čeká celkově více času stráveného cestováním.

Obsahuje hra nějaké nebezpečné prvky?

Úlohy Matrixu, včetně případných nešifrových aktivit, nejsou plánovány jako fyzicky nebezpečné. Pokud získáte dojem, že vás hra nutí do něčeho riskantního (přebíhat dálnici, lézt po prudkém srázu), s nejvyšší pravděpodobností postupujete špatně.
Sami se snažte možnému nebezpečí předcházet — například tím, že nepošlete vyzvednout šifru v temném parčíku nejkřehčí dívku z týmu bez doprovodu.

Co když nám něco nepůjde vyluštit?

Jak hra končí?

V zásadě existují tři možné konce:

Po skončení hry bude všem týmům prozrazena pohoha cíle, kde budou organizátoři vysvětlovat autorská řešení šifer a vyhlašovat vítěze hry.  

Výsledky hry, šifry a jejich řešení by měly být také v dohledné době po skončení hry dostupné na webových stránkách.

Mám ještě další dotaz…

Napiš nám na matrix@velkyvuz.cz a rádi ti odpovíme.