Martin: Org který šifru ukazoval, měl provizorní fólii, která písmena zobrazit neuměla (všechny fungující jsme vám rozdali). A i kdyby uměla, na tu dálku byste je neviděli. Zájemcům jsem to pak ukazoval v lepších podmínkách s fungující fólií a písmenka viděli (svíceno z asi metru na koberec, písmeno mělo přibližně centimetr). Mimochodem, chtěl bych slyšet ty relativně dobré nápady.
Obecně Pralinkám technické šifry z nějakého důvodu nejdou. Asi v týmu není žádný pořádný fyzik a hračička a navíc technické hračky mají tendenci být nedoladěné. Laser bohužel pro nás byl opět stopkou. Naštěstí přišel ke konci hry a ne jako na Tmou v prostřed, takže pocit ze hry to tolik neovlivnilo.
Kupodivu docela brzy jsme přestali svítit na okolní zdi a začali jsme svítit skrz věci - pouzdro, šifru a i fólii. Možná nebyla vzdálenost dostatečná, možná bylo moc denního světla. Zkrátka k zobrazení sotva pár milimetrového písmenka nedošlo nebo jsme nebyli schopni ho rozpoznat. Dokonce jsme i na folii proti světlu rozpoznali různou poškozenou strukturu odbélníčků. Některé jsme měli používáním odřené a neznaje možnosti dnešních tiskáren při tisku na fólii jsme to prohlásli za vadu tisku. Fajn naše chyba.
Yeti: "Že úlohu řešíš správě zjistíš ve chvíli, kdy posvítíš skrz fólii a ono se objeví něco jiného než symetrická tečka." Svítili jsme mnohokrát skrz fólii a nic neviděli. Pokud o principu šifry nic moc nevíš, tak jeden z prvních pokusů musí být prokazatelný, že i laik pozná, že je na správné cestě. Bohužel podmínky na zopakování pokusu byly dost specifické - vzdálenost laseru od "zdi", dostatečná tma, ... . Pokud pokus po několikáte nevychází, tak ho opustíš a hledáš jiný postup, který by mohl vést k výsledku. Jak by mohl být laser použit jsme vymysleli minimálně 2 další relativně dobré nápady.
Po necelých dvou hodinách jsme poslali rezignační zprávu. Po asi minutě dorazila nápověda na laser (možná by to chtělo pro příště ošetřit). Takhle to vypadalo skoro jako výsměch. Pokus jsme okamžitě ověřili v černém podchodu. Když jsme po dlouhém brejlení rozpoznali nepatrné písmenka (nějak jsme očekávali písmena v řádu centimetrů - chybí nám fyzici), tak nám bylo jasné, že jsme tohle nemohli dát. Pocit ze šifry mám takový, že my jsme tomu dali maximum, na řešení jsme vlastně přišli (jen jsme ho nebyli schopni reprodukovat), ale bylo to udělané tak, že nám to zabránilo v postupu. Zadostiučinění mi bylo předvádění šifry v cíli. Org kupodivu znal princip, měl stejné zadání jako my a nebyl schopen písmenka zobrazit.
Když zapatrám v paměti, tak podobné zážitky mám z nedávných her.
Na Napalmu nás orgové pošlou s mobil do temné hospody, kde má mobil problém se světlem. Když dáme dvě kartičky vedle sebe a testujeme, jestli dokáže mobil zpracovávat 2 kartičky najednou, tak vždy ukáže jen jednu. Proto správný postup opustíme a hledáme jiný. Po hře zjišťujeme, že mezi kartičkami nesmí být mezera, jinak se ukáže stůl a progam si s ním při špatném světle neporadí. Rázem nejsme druzí, ale sedmí.
Na Tmou dostaneme bazmek. Po delší době máme vyzkoumáno, jak funguje a že se musí nechat delší dobu ležet. Bohužel po mnoha pokusech je v takovém stavu, že výsledek po orgami stanovený čas stejně nezobrazí.
Zkrátka nám technické hračky nejdou. Určitě větší část viny leží na nás. Ale připadá mi, že orgové se snaží obzvláštnit hry. Vymyslí udělátka, která jim zaberou hodně času, moc je netestují, nesnáží se rozběhnout za herních podmínek (tma, světlo, zima, mokro, les, ...) a pak to dopadá, jak to dopadá. Moc dobře vím o čem mluvím, taky jsme několikrát zařadili udělátka do Sovy. Mají tendenci se podle murphyho zákona poškodit. Po zkušenostech, když už se je rozhodnu zařadit, tak mám alternativní plán, co bude se hrou, pokud nebudou fungovat. A už mě to několikrát zachránilo.
Každopádně díky za hru
MOC MOC DĚKUJEM! Hru jsme si náramně užili a osobně ji řadím mezi to nejlepší, co v šifrovačkách pamatuju (přesný žebříček nemám), a to přesto, že nám Matrixí formát obecně spíš nevyhovuje a radši luštíme všichni společně, než jezdíme každý zvlášť tam a zpátky po městě. A přesto, že jsme po loňských mnoha paralelních větvích letos čekali něco trochu lineárnějšího s výrazně menším počtem šifer.
Samozřejmě je mé hodnocení nejspíš subjektivně ovlivněno i naším relativním úspěchem (dokonce nad rámec i tak dost ambiciozních cílů), ale to nic neubírá na tom, že formát hry byl velmi zajímavý, start atmosféru dokreslující, průchod branou krásně efektní, systém přesunů pomocí hexíků promyšlený, laserová písmenka překvapivá (nečekal bych, že to jde udělat s tiskárnou a folií) a šifry naprosto regulérní a často nápadité. Pokud někde v nějaké byl kontroverzní moment či dokonce problém, tak jsme ho neobjevili a prostě to "obešli" nějak jinak.
Ať přemýšlím, jak přemýšlím, nenapadá mě co vytknout, kromě pár maličkostí, které jsou jednoznačně věcí názoru a preferencí, nikoli objektivními nedostatky.
Ještě jedou díky a tentokrát teda opravu fakt klobouček. Možná snad dokonce využiju vlnu euforie a sepíšu historicky první reportáž Freezy Bee, která už párkrát byla v plánu, ale nikdy na ni nedošlo.
Dero: Technická. Řešení v druhé části hry existovala. Nebyla pouze na postup pomocí ,,nových možností`` (citace), tedy nových šifer v druhé části. Na standardní postup druhou částí vyluštěním všech šifer první části řešení pořád chodila.
Orgové si to možná s tou druhou části představovali naopak, ale myslím, že můj popis lépe vystihuje skutečnost. A mimochodem mi to přišlo jako zajímavý prvek, a kdyby byly nové šifry o epsilon snažší, tak bych i řekl pěkně vyvážený.
Hra naprosto super, zaluštili jsme si víc, než jsme čekali, ale hledání šifry na špatné haldě si asi budeme pamatovat ještě dlouho :-(
ad nápovědy: V první fázi hry vám přicházela řešení po šesti a půl, pěti a tří hodinách podle toho, jak daleko v dané větvi jste už byli. Pokud jste se tedy proluštili až na třetí úlohu dané větve, řešení vám přišlo dříve, než když jste zakysli hned na začátku. Ve druhé části časové nápovědy ani řešení neexistovaly a ve třetí části byly systémově nasazeny nápovědy dvě (u laseru a deskové hry, obojí po dvou hodinách).
Sváťa: v prvni fazi nam zadne napovedy neprisly, ale po par hodinach (nekdy myslim ze presne 3, jindy asi vic) od zadani kodu prislo proste reseni. Docela hodne jsme jich takhle ziskali, napriklad ten trojuhelnik, ehm. V druhe fazi nevim, protoze tam jsme nelustili nic :) Na laser nam prisla napoveda presne po dvou hodinach, coz bylo ve 12:03 :)
Ahoj,
Díky za letošní hru. Šel jsem už asi šestý ročník matrixu a zároveň spoustu dalších her, ale tento ročník považujeme s teamem za jeden z nejlepších. Nepatříme mezi teamy, které by hladce postupovaly do čelních pozic, a vyřešily každou šifru a letošní systém nám umožňoval se posouvat. Vzpomínám na šestihodinové noční trápení z minulých let (to určitě není důvod proč tyhle hry chodíme). Ještě jednou díky.
FK
Sváťa: CHKO neni CHKO, ale KOCH, tedy Kochova krivka, coz je jeden ze zakladnich prikladu fraktalni krivky. Vhodnym namapovanim te krivky na pismenka z trojuhelniku zjistis, v jakem poradi ktera pismenka precist. Preneji pismena namapujes na kazdou spicku ctvrte iterace krivky a pak to ctes postupne po iteracich, tj. prvni (trojuhelnik) da to ULI, druha CEU a tak dale.
Svata: To nebylo CHKO ale KOCH, jelikoz to je Kochuv fraktal, moc pekna sifra. :-)